[Csaladtortenet 2] Szerzetesek a pasztorációban

Richárd Inzsöl inzsoel at gmail.com
2012. Nov. 26., H, 22:02:48 CET

Kedves Pali és Mindenki!
Hirtelenjében két könyvet tudok ajánlani a témában:
Molnár Antal: A katolikus egyház a hódolt Dunántúlon, METEM, Budapest, 2003.
(Ez főleg a jezsuiták lelkipásztori működéséről szól...)
P. Takács J. Ince OFM - Pfeiffer János: Szent Ferenc fiai a Veszprémi
Egyházmegyében a 17-18. században I-II., Pápa-Zalaegerszeg, 2001.
(Ez pedig a címéből következően a ferencesek pasztorációjáról hoz
rengeteg adatot...)
/Mindkettő, illetve három kötet megvan nekem.../
Korábbi plébánosi helyeimen, főleg a 18. századi anyakönyvekben
számtalanszor találkoztam ferencesekkel, akik kereszteléseket
végeztek, de Sitkén pl. a kiscelli (dömölki) bencések, és néhány
dominikánus is megfordult... Sőt, a Felsőbüki Nagy-családnak az
1870-80-as években külön ferences házikáplánja volt, aki persze
mindenféle lelkipásztori szolgálatban is besegített a plébánosnak,
amint a 1810-20-as években egy helybeli születésű pálos is
Nagysimonyiban, aki a II. József-féle feloszlatás után hazaköltözött
és haláláig segítette a plébános munkáját...
A ferencesek és domonkosok (mivel mindkettő koldulórend) esetében
egészen biztos, hogy egy-egy plébánostól pl. úgy kaptak alamizsnát,
hogy helyettük elvégeztek valamilyen szertartást, s az érte járó
tojást, tyúkot, vagy gabonát így vihette el a barát...
Kedvemre való, érdekes téma...! :o)
Nem családtörténet, de majd elfelejtettem, hogy november 17-én
megtörtént a beöltözésem a Tihanyi Bencés Apátságban (és a Miklós
szerzetesi nevet kaptam)... :o) A mellékelt képen épp átveszem a
Regulát Korzenszky perjel úrtól...
Üdv Mindenkinek!
Richárd atya
Tihany