[Csaladtortenet 2] Orosz hadifoglyok kutatása

Benke Zoltán benkehanich at t-online.hu
2012. Sze. 29., Szo, 12:12:29 CEST

Kedves Éva!

Az alábbiakat javaslom hadifogoly kutatás ügyében(Ildi honlapra is elküldöm,
csak kissé majd kipofozom gondolataimat):

1. Hadifogságba kerülés időpontja ebben az újságban vagy a szintén itt
található "Verlustliste" újságban. Esetleg alakulat is meglesz. Ha
szerencséd van itt található az orosz város, ahova került.

http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShowPeriodical.do?id=23843&it=2

2. Hála Solymosi Tamás (köszi) felhívásának elmentem kedden az alábbi
előadásra:

http://nagyhaboru.blog.hu/tags/r%3Aaj%C3%A1nl%C3%B3

Szóval a Politikatörténeti Intézet adatbázist hozott létre 1914-1941 közötti
hadifoglyokról és emigránsokról. Kaba Eszter levéltáros  a felelős, tőle is
lehet információt kérni. Kb 40000 ember adatai megtalálható ott. Zömmel
hadifogoly-összeírások alapján, valamint leszármazottak adatközlései
alapján. Még lehet adatot küldeni ugyanazon honlapon jobbra. Mostanában
dolgozzák fel a Csóti hadifogoly-leszerelő tábor adatait.

3. Az említett Lukosina a szóban bemondott magyar átirat. Érdemes Szibériai
helységneveket részletesen átnézned. Az én dédapám is orosz asszonyt hozott
haza. A kint született második és harmadik (első gyermek  nagymamám volt
itthon 1915 januári születéssel magyar anyától) gyermeke bérmálási
anyakönyvénél az alábbi szerepelt: Butkinszkáje szerepelt. Így én sem
találtam, míg aztán egy leszármazott megküldte a mai nevét: Butkinskoye
Ozero

4. Hazatelepülésről nagyon jó könyv, amelyet most vettem meg:
Petrák Katalin Emberi sorsok a 20. században. Magyar hadifoglyok és
emigránsok a Szovjetunióban a két világháború között című könyvét.
Hadifogoly nevek nincsenek benne, de kutatási tipp rengeteg.

1918-ban volt egy hazatérési hullám, da a forradalom ezt igencsak
megakadályozta. Aztán a két állam 1920-ban megegyezett egy fogolycseréről.
Úgy tippelem dédapám akkor jött haza. Szinte minden hazatérőt kihallgattak
és figyelték, mert politikailag veszélyesnek tartotta a rendszer. Ezek
lelőhelyét még nyomozom hol lehet ma......
Egyébként 1921-ben volt egy megyei összeírás a kint maradt hadifoglyokról
egy-két megye kivételével megtalálható a MOL-ban (MOL K-73)

Üdv

Benke Zoli