[Csaladtortenet 2] Orosz hadifoglyok kutatása

Erzsi Kovácsné keresone at gmail.com
2012. Sze. 29., Szo, 22:33:20 CEST

Kedves Kutatótársak!

Hátha valakinek esetleg segíthetek az alábbi történettel.

Édesapámat 1914 szeptemberében hívták be katonának a szegedi 5.
gyalogezredbe. Tartalékos tiszti iskola elvégzése után áthelyezték a
nagyváradi 4. honvéd gyalogezredbe, majd 1915. május 1-jén az orosz frontra
vezényelték. Ez év július 18.-án hadifogságba esett Galiciában
 Zeot-Lippánál. A krasznajarszki fogolytáborba került, ahonnan 1918 nyarán
megszökött. Valahol mindenféle munkát elvállalva élt majd 1919-ben
Minuszinszk nevű város melletti szánbányában dolgozott. Érdekes a dolog,
mert kezdte mint mázsáló és végül még bánya vezető is lett. Innen a városi
tanácshoz került mint könyvelő, majd szappangyárban a szódagyártás
kifejlesztésén dolgozott. 1922 júniusában kapta meg a hazautazási
engedélyt. Moszkván, Leningrádon keresztül, ahol hónapokig várakozott (ez
idő alatt, hogy megéljen mindenféle munkát végzet: kőműves, bádogos,
lakatos stb.) a Balti tengeren Németországon át érkezett a csóti táborba,
majd 1923 januárjában végre hazaért a szülői házhoz.

Sajnos ő soha nem mesélt ezekről az időkről viszont minden önéletrajzát
eltett. Ezek hozzám kerültek és így tudtam meg a fenti részleteket.

Azért írtam meg a listának, ha valakinek hozzátartozója szintén abban az
időben és azon a helyen esett hadifogságba, akkor nagy valószínűséggel ebbe
a fogolytáborba került.

Csak érdekességként, egyetlen egy képeslapot küldött haza, a képen ő van,
németül írta - nem tudom mi lehetett az oka - amiben kéri a szüleit, hogy
ne írjanak neki és ne küldjenek több csomagot sem. Ezt 1915 karácsonya után
írta. A német nyelvű írás azért is meglepett, mert az édesapja kovács
mester volt az édesanyja pedig vezette a háztartást. Igaz abban az időben
kötelezően megtanult mindenki az iskolában németül. Akkor is furcsának
találom, hogy miért nem magyarul írt a szüleinek.

 Szerettem volna megnézni Benke Zoltán által megadott linken, hogy
megtalálom-e, de nem sikerült.

Elnézést, hogy ilyen hosszan írtam.

Üdvözlettel Kovácsné Erzsi