[Csaladtortenet 2] Generációs családfák

Jancsurak Istvan jancsurak007 at gmail.com
2013. Ápr. 7., V, 02:45:51 CEST

Kedves nyomtató cellatársak!

Bizony-bizony a gyűjtőmunka végén a jutalom egy, de leginkább több -
vélhetőleg tetszetős - családfa rajz lesz mindenkinél. Nekem mindegyik
nagyon tetszik, és meg is van a szépsége és haszna mindegyiknek. Használok
is többféle programot az ábrázoláshoz. Ezek között a Gedcom formátum a
közös nevező. Ha bármelyik programból Gedcom formában mentjük ki az
adatokat, akkor az egy másik fajta családfás programba betölthető. De
vigyázat, a programok általában többet tudnak nyilvántartani, mint amit
Gedcom ismer, ezért elveszhetnek megjegyzések, vagy bizonyos specifikus
adatok, de ezek a fa ábrázoláshoz úgysem kellenek. Nem kell most ettől
megijedni, az a lényeg, hogy aki elkezdett egy programot használni, az
ragaszkodjon is hozzá és ugyanazt a programot használja továbbra is az
adatok bevitelére, nyilvántartására, így 100% biztos, hogy nem veszít el
semmit. Csak a nyomtatás idejére használjon más programot.

Egyenes ági családfa. A célszemély van alul középen és a 2 szülő és azok
szülei ( a célszemély 4 nagyszülője) és azok szülei ( a célszemély 8
dédszülője) (és így tovább) pedig fölöttük. A MyHeritage ingyenes és
magyarul tudó program ezt szépen megrajzolja akár legyezőformában is. Az
Ahnenblatt is nagyon jó ebben (szintén ingyenes és magyarul is tud).

A hagyományos leszármazási táblát, ahol minden gyerek egy sorban van
mindegyik program tudja automatikusan rajzolni. Én ennél fentre kérem a
szülőket és alájuk a gyerekeket, és azok utódait. A balról jobbra megoldást
nem szeretem, tehát amikor bal oldalon vannak az ősök és melléjük jobbra
kerülnek az utódok. A hagyományos megoldás azért jó, mert könnyen
leolvasható a rokonsági fok. Kik az unokatestvérek, kik a
másodunokatestvérek stb. Elkülönülnek a generációk. Akik egy sorban vannak,
azok mind egy generációhoz tartoznak. Ahány sorban vannak elhelyezve a
személyek, annyi generációs a fa.

Az időarányos fát saját kezűleg hozom létre a GenoPro nevű programmal. Ezt
ismerem, ez is tud magyarul, és van ingyenes változata is. Nem tudom, hogy
egyáltalán létezik-e rajta kívül más program, ahol tetszőlegesen
tologatható lenne minden négyzet és kör, ami a személyeket ábrázolja, és
minden vonal, ami összeköti őket. Nálam az idő fentről lefelé és balról
jobbra "telik". Tehát a szülők felül vannak, és alattuk a gyerekek, de nem
egy sorban, hanem az első gyerek bal oldalon, mellette (és időarányosan egy
kicsit lejjebb) a második gyerek, és mellette jobbra és egy kicsit (pont
időarányosan) lejjebb a harmadik stb. Az időarányt a háttérben látható
négyzetháló segíti, amit induláskor ellátok évszámokkal is, de csak
függőleges irányban. Vízszintesen nem követem a hálót. Vízszintesen csak
arra figyelek, hogy  az idősebb gyerek mindig bal oldalon legyen és a
testvérei tőle jobbra és sorrendben legyenek. Az időarányos elhelyezésből
következik, hogy a szülők sem egy sorban vannak, hanem az idősebb férj
(időarányosan) egy kicsit feljebb és a fiatalabb feleség nyilván lejjebb
van. De az is rögtön leolvasható, ha ez éppen fordítva van, azaz a férj a
fiatalabb. A férjet és feleséget összekötő vízszintes vonal is időarányos
magasságba tolható ami azért jó, mert rögtön látszik, hogy milyen távol van
a személytől, azaz milyen fiatal, vagy idős korukban házasodtak össze. Úgy
gondolom, hogy R-István ezt a vonalat nevezte ferde vonalnak, amivel persze
nem értek egyet, ugyanis, ha ferdén rajzoljuk meg, akkor nem jelent semmit,
csak a család összetartozását jelenti, ha viszont vízszintes marad, akkor a
házasság idejét jelzi, hisz pont abban az időarányos magasságban van. A
gyerekeket mindig függőleges vonal szokta összekötni ezzel a
házasságvonallal. Egyedül ezzel a GenoPro programmal lehetséges az ikreket
oly módon ábrázolni, hogy a házasságvonal ugyanazon egy pontjából ferdén
húzható a két (vagy akár 3) vonal a gyerekekhez. így azonnal szembetűnik a
testvérekről, ha ikrek (nem csak abból, hogy egyforma magasságban vannak).
Az időarányos fát azért szeretem, mert rögtön kitűnik belőle, hogy például
ha két egymásutáni gyerek távol van egymástól (függőlegesen), akkor
lehetséges, hogy ott még érdemes keresni egy gyereket, akit eddig nem
találtunk meg. Mert, ha 1-2 évenként szépen követik egymást, majd kimarad
több év és megint szépen sorban jönnek a gyerekek, akkor rögtön kitűnik a
rajzból a törés (a nagyobb lépcső).
Ezt a bekezdést úgy kezdtem, hogy az időarányos fát saját magam hozom
létre. Ezt azért hangsúlyoztam ki, mert ha egy nagy, sok személyes Gedcom
fájlt töltünk be a GenoProba, akkor a program megrajzolja ugyan a
"pókhálót", de az nagyon összevissza egymásra rajzolt kavalkád lesz, amit
szét lehet ugyan tologatni, de (sok személy esetén ez) nagyon nehéz.
Itt látható a program által létrehozható rengeteg féle ábra:
http://www.genopro.com/screenshots/
Sajnos pont az időarányosra nem mutat példát.

Mint látható, mindegyiknek van előnye. Én is gondolkodtam ábrázolási
módokon. Nekem igazán az időarányos tetszik legjobban. Tehát a személyek a
születésük időpontjának megfelelően vannak elhelyezve (a házasokat
összekötő házasságvonalak szintén). Ettől már csak az lenne jobb, ha az
élethosszukat is ábrázolhatnánk ugyanezen ábrán. Létezik a "TimeLine"
ábrázolás, ahol mindenki egy olyan hosszú vonallal van ábrázolva, amennyit
évet élt, csak itt meg nem látszanak a rokonságok.

Szerintem szükség van mindegyikre. Egy jó tanács még, hogy ne pocsékoljátok
a festéket és a papírt. Fájlba nyomtassatok (pdf) és azt nézzétek meg. Ha
tényleg jó, és valóban azt mutatja, amit látni szerettetek volna, elég
akkor bekapcsolni a printert.

Üdv: Jancsurák István

Kutatott nevek:
Losonc és környéke (Nógrád vármegye): Gazsi, Palcsó, Ponicki, Ponitzky,
Ponyiczky, Rusznák, Szekerka, Vitovszky
Ziliz és környéke (Borsod vármegye): Jancsurák, Jantsurák, Lovász, Oláh
Bükkaranyos és környéke, Kisgyőr (Borsod vármegye): Bihari, Faragó, Tóth