[Csaladtortenet 2] (nincs tárgy)

Szalai-Komka Norbert komkan at t-online.hu
2013. Aug. 18., V, 23:40:51 CEST

Kedves Ágnes!

A G.D. a "generous dominus/domina" rövidítése, jelentése pedig nemzetes
úr/asszony, a nemesek jellemző megszólítása volt az adott korban.  Volt,
hogy csak a D. " dominus" vagy "domina" (úr/asszony) előtag szerepelt
ugyanannak a "nemzetes" személynek a neve előtt egy másik bejegyzésnél. Ez a
megszólítás ugyanakkor a 19. század elejétől sokszor már a tekintélyesebb
polgároknak, honoracioroknak, falusi elöljáróknak is kijárhatott, nem csak a
nemeseknek. Ugyanakkor számos esetben a "bocskoros", jobbágytelken élő
taksás nemesnek a pap egyszerűen nem jegyezte be még a "D. " előtagot sem a
neve elé, mivel nem sorolta az urak közé.

 A "perillustris" jelentése egyébként  "vitézlő". Sok esetben a "generous"
-t és a "perillustris"-t  összekapcsolva alkalmazták nemesek
megszólításánál, a köznemes általános megszólításának számított a "nemes,
nemzetes és vitézlő úr", köznemes hölgyek megszólításánál a leggyakoribb
forma a "nemzetes asszony/kisasszony" volt.  A jelentős helyi
birtokkal/befolyással bíró köznemesek jellemző megszólítása a "spectabilis",
"tekintetes" volt.  Sokszor úgy emelték ki a nemes, sőt még inkább főnemes
rangját, hogy halmozták a megszólítására alkalmazott jelzőket "nobilis et
generous et illustrissimus magnifice comes".

Üdv.
Szalai-Komka Norbert