[Csaladtortenet 2] Katolikus plébánia

"Dr. Balás István" balpista at balpista.hu
2013. Dec. 11., Sze, 00:26:01 CET

Kedves Éva!
Nem tudom, hogy milyen időszakra vonatkozik a kérdésed.

A XII. században alakult ki az egyházi rend, s a katolikus egyház
vagyonát egészen a II. világháborúig megvédte az ún. holtkézi jog (manus
mortua) intézménye. Ez azt jelentette, hogy a katolikus egyház a
tulajdonába került ingatlan tulajdonjogát nem ruházhatta át másra. Ez
vonatkozott a templomra, a plébániára, a temetőre egyaránt, ha bármilyen
okból egyházi tulajdonba került. Az egyházi vagyon elbirtoklására az
általános 32 évtől szigorúbb 40 éves szabály volt érvényben.
[A tulajdonos azonban a katolikusoknál - ha jól emlékszem - nem az
egyházközség volt, hanem a püspökség.]

1922 után a Szovjetúnióban minden egyház ideológiai ellenséggé lépett
elő, amelyet - amint Leninnél olvastam egyetemista koromban -
meggyőzéssel úgy sem lehet a kommunista hit harcosává tenni, ezért Lenin
ajánlása szerint egyszerű szervezési módokon (az egyházi vagyon
államosítása, a papok megfigyelése, lejáratása, bebörtönzése, kivégzése,
az utánpótlást jelentő egyházi iskolák államosítása, az egyházellenes
propaganda beépítése az iskolai tananyagokba, a hittanoktatás több módon
történő lehetetlenítése stb. ) kell az egyházakat felszámolni.
Nálunk 1945 után megindult a szovjet minta politikailag kötelező erejű
követése.
Ennek az egyházüldözési időszaknak volt tehát egyik jelensége az egyházi
ingatlanok nagyobbik részének az elvétele. Még az is előfordult, hogy a
nagy lelkesedés során nem fordítottak energiát arra, hogy az egyházakat
minden részletkérdésről tájékoztassák. Ügyvédként talán 30 évvel ezelőtt
találkoztam egy olyan esettel, ahol az egyház még ekkor sem tudta, hogy
az általa évszázadok óta használt ingatlan már évtizedek óta részben
állami tulajdonban van.
Nálunk a politikai rendszerváltozás után 1991-re ért véget a történtek
tisztázása, majd megjelent a restitúciós törvény...
BalásPista