[Csaladtortenet 2] Fwd: Magyar Csehszlovák lakosságcsere 1947-48- reszlovakizáció

szlaci99 at gmail.com szlaci99 at gmail.com
2013. Feb. 6., Sze, 12:57:01 CET

Köszönöm mindenkinek a segítséget.

Kaptam egy levelet a téma nagy ismerőjétől, PhD Popély Árpádtól
http://www.foruminst.sk/hu/36/munkatarsak/0/a_forum_kisebbsegkutato_intezet_munkatarsai_eletrajzok/1/13/popely_arpad

”A Magyarországról áttelepült szlovákok teljes névsorát tudtommal valóban nem publikálta senki, még szlovák történészek sem. Egy-egy (szlovákiai magyar) falumonográfiában nagy ritkán közlik a faluba betelepült szlovákok jegyzékét, de általában nem levéltári források, hanem a helybeliek visszaemlékezései alapján.

Amennyiben elékeim nem csalnak, a budapesti Magyar Országos Levéltárban (MOL), a Magyar Áttelepítési Kormánybiztosság (MÁK) iratai között találkoztam az áttelepülésre jelentkezett szlovákok statisztikai adataival és (talán) listájáival is, de ezek nem a ténylegesen áttelepültek, csak az áttelepülésre jelentkezettek adatai, ill. listái voltak. Mivel azonban engem a kitelepített szlovákiai magyarok érdekeltek, ezeknek nem szenteltem különösebb figyelmet.

Megtalálhatók még a MÁK iratai között az ún. ikresítési névjegyzékek, vagyis azok a kimutatások, hogy melyik szlovákiai magyar házába melyik magyarországi szlovák családot kívánták betelepíteni, ezekből is lehet némi képet kapni az áttelepülésre jelentkezett szlovákokról.

A MOL-ban és a pozsonyi Szlovák Nemzeti Levéltárban megtalálhatók még az ún. transzportlisták, amelyeken a csehszlovák, ill. a magyar fél kölcsönösen tájékoztatta egymást az egyes transzportokkal átszállítandókról.

Valamiféle végleges listáról azonban, amely tartalmazná az összes áttelepült szlovák, vagy akár áttelepített magyar nevét, nem tudok. Az általam közzétett lista is, amelyet a Fórum Intézet honlapján megtalált, az áttelepítésre kijelöltek listáit tartalmazza, akiknek kb. "csupán" a fele lett ténylegesen áttelepítve.

Egyelőre ez minden, ami eszembe jut. Amennyiben lenne még kérdése a témával kapcsolatban, szívesen segítek.

Üdvözlettel,
Popély Árpád”

Sz Laci.