[Csaladtortenet 2] 116 éves matuzsálem, tud valaki idősebbet? - honlapra?

Roland Ákos Jakab jakabrolandakos at yahoo.com
2013. Feb. 12., K, 12:48:18 CET

Kedves Lista!

Az utóbbi időben eléggé eltűntem, mert sok a dolog, de már vagy fél éve berzenkedek, hogy elküldjem a listára az alábbi infót, bár többször visszarettentem, hogy fölösleges adatokkal traktáljam a nagyérdeműt, és a megírt levelet mégsem küldtem el.

Tremmel Imi barátunkkal 1-2 éve folytattam egy levélváltást arról, hogy állítólag csetényi (Vp. megye) születésű a legszebb kort megért magyar. Gondoltam, erre rákeresek, már csupán lokálpatriotizmusból is, mert hát mégiscsak bőven folyik az ereimben nekem is csetényi vér.
Kis netes kutatómunka során az alábbira bukkantam, a Vasárnapi újság 1857-es számában megjelent "Egy 114 éves ember." című cikkben:
http://epa.oszk.hu/00000/00030/00182/datum04381/cim204382.htm

Szóval itt egy 1857-ben készült interjú olvasható Csetényi-Komáromy Ferencz öregbéressel, aki nemsokára betölti a 114. életévét. Az írás szerint Csetényben született, de mivel római katolikus volt Cseszneken anyakönyvezték. Az oszlopi (ma: Bakonyoszlop) katolikus pap 1857-ben kiállított neki egy anyakönyvi kivonatot, ami bizonyította, hogy 1744-ben született.
Nagyon szórakoztató az élettörténete, érdemes elolvasni. Kortörténeti, helytörténeti szempontból is izgalmas.

Fél éve kb. eszembe jutott a sztori, és megpróbáltam utána járni.
Megtaláltam a születést Oszlop 1744.01.30. ahogy az interjúban szerepelt (bár nem Csetényi-Komáromy, csak Csetényi családnévvel, de minden adat stimmel), és a halálozást is Nagylángon 1859.11.04. Itt a halálozáskori életkoránál is 116 év szerepel. :-) Vagyis az interjú után még két évet élt meg.
http://www.flickr.com/photos/83415377@N08/7635609296/sizes/k/in/set-72157630724980808/

http://www.flickr.com/photos/83415377@N08/7635610726/sizes/k/in/set-72157630724980808/

Véleményem szerint azonban a születési ak. kivonatot kiállító pap elnézte, mert az apja József és nem Jakab, bár kétségkívül ha nagyon akarom, Jakabnak is olvasható. Ezt igazolja egy 1846.02.27-i születési bejegyzés is, ami feltehetően a testvéréé.
http://www.flickr.com/photos/83415377@N08/7635610072/sizes/k/in/set-72157630724980808/

Azt sajnos nem tudom, hogy a császárral találkozott-e végül. :-)

Szóval eddig a kutatás, aztán ma megint eszembe jutott, és véletlenül rábukkantam a gyászhírére is a Vasárnapi Újságban 1860-ból. No, én meg több évet végigböngésztem érte az anyakönyvben. :-)
Itt olvasható az érdekes gyászhír:
http://epa.oszk.hu/00000/00030/00308/datum08525/cim108533/cim208540.htm

Arra gondoltam, hogy az eredeti cikk néhány kiegészítéssel akár a MaCsE honlapra is felkerülhetne. :-)
Ha időm engedné, a leszármazottakra is rákereshetnék. :-)

Szép napot!

Jakab Ákos