[Csaladtortenet 2] Három kérdés egy kezdotol

Szabó Márk marcostech at msn.com
2013. Feb. 15., P, 01:50:08 CET

Kedves Szabolcs!

1. Simán elképzelhető. Nekem is van olyan felmenőm, aki a második házassága idején túl volt a 40-en és még 60 évesen is született gyereke (1700-as évek közepén-végén volt ez is). A 18. században, amikor óriási volt a gyermekhalandóság, mondhatni teljesen általános volt, hogy házastársuk halála miatt az emberek többször házasodtak és az újabb házasságokból újabb gyerekek születtek. Előfordul, hogy egy szülő első és utolsó gyermeke között akár egy teljes generációnyi idő is van. Az egyik felmenőm négyszer házasodott, minden feleségétől volt gyereke és az első 3 neje mind meghalt fiatalon. Ott az első és az utolsó gyermek között 31 év volt. De azért nem árt ellenőrizni, hogy kik voltak a kutatott személy gyermekei, és melyik melyik anyához tartozik, mert lehet, hogy akit 1785-ben találtál, az mondjuk az azonos nevű fia annak, aki 60-ban házasodott.

2. A legkevésbé sem szabad készpénznek venni ami a halálozási anyakönyvben van. A polgári anyakönyvek már jóval pontosabbak voltak, de azért még a 19. század végén / 20. sz. elején sem volt tökéletes. Előtte meg pláne nem. 3-4 éves tévedések pluszban és mínuszban egyaránt elképzelhetők. Főleg ha kerek számot (pl 40, 50, 60, stb.) írnak, ott szerintem kell is kalkulálni legalább egy 3-4 éves eltéréssel. Ennek oka az, hogy az elhunyt rokonai egész egyszerűen nem tartották számon, hogy ki hány éves, sőt, talán magukról sem mindig tudták, hogy mikor születtek. Találkoztam már olyan anyakönyvvel (1830-40-es évekbeli), ahol a születési anyakönyv sorainak utolsó oszlopa arra szolgált, hogy majd később oda írják a halálozás dátumát. De ez nem volt általános és szerintem az általad említett példában még nem is vezették. De azért nem árt a kor születési könyveit is megnézni, ha másért nem, csak azért, hogy tudd, milyen adatot vezettek és milyet nem.

Márk