[Csaladtortenet 2] Mormon indexelés

fcshome at upcmail.hu fcshome at upcmail.hu
2013. Feb. 24., V, 12:07:00 CET

2013.02.24. 9:09 keltezéssel, Stverteczky András írta:
> Kedves Levelezőtársak!

az úgynevezett "mormon" listával kapcsolatosan nekem van észrevételem
iletve kérésem/kérdésem.
Az észrevételem csak annyi, amit már többen is biztosan
tapasztaltatok... a kézírás kiolvasása és az abból adódó elírások,
félreolvasások ergo: a hibásan azonosított nevek.
Csak egy példa:
Pár napja egy barátom felmenőit igyekeztem azonosítani.
Az általam használt ( eddig legeredményesebbnek tűnő módszer ) az, hogy
a "Parents" rovatokat töltöm ki a szülők vezetékneveivel, és ha túl sok
találat érkezik, akkor szűkítem a szülő keresztnevei beírásával, vagy
évszámmal, esetleg születés helyének beírásával.
A keresett személyek apja " Gyursánszki " , anyja " Tarcsa "
vezetéknevű.  Tudtam, hogy összesen 10 testvért kellett azonosítanom.
A következő találatok kerültek elő:
Gyursanszki     ez pontos
Dorcanszly       félreolvasás
Dursánszki       félreolvasás
Gyurcsánhki    félreolvasás
Gyurcsánszki   ez két alkalommal is előfordul, mindkétszer ugyanaz a
születés helye, ezért valószínüleg pontos, csak a bejegyzéskor másképp
írták a nevet
Gyurcsászki     talán ez is elírás
Durcsánszki     félreolvasás
Gyuresánpki    egyértelmű félreolvasás
Gyiesánszdi     félreolvasás

A személyek egészen biztosan testvérek annak ellenére, hogy egy két
esetben az anyja nevét "Tarcsa " helyett "Taresa"-nak azonosították.
Még egy apróság. Egyik felmenőm Elisabeth Zázrivecz "Elisabos Zárvikes"
névvel került rögzítésre.....
Ezek a hibák elsősorban nem az indexáló személy hanyagságából adódnak,
hanem abból, hogy egy indonéz, vagy egy amerikai állampolgárnak semmi
tapasztalata nem lehet a régies magyar kézírás azonosításában, valamint
az úgynevezett " tájjellegű családnevek" ismeretében, felismerésében. Én
sem vállalok soha mást, csak magyar anyakönyvek indexálását, mert tudom,
hogy képtelen lennék PONTOSAN azonosítani egy mexikói, vagy egy portugál
családnevet...

Most pedig a kérdésem:
Van-e bárkinek egyrészt lehetősége, módja arra, hogy a FamilySearch
adatbázist kezelő szervezettel, vagy annak illetékes tagjával felvegye a
kapcsolatot és tud is ( megfelelő szintű nyelvtudással rendelkezik)
kommunikálni velük?
Mert.
A javaslatom a következő lenne, amit esetlegesen továbbítani lehetne
feléjük megfontolásra...
A keresőprogramban a kép nagyítás, letöltés stb. funkciót egészítsék ki
egy " megjegyzés" lehetőséggel is, ahová a F.S. regisztrált és
bizonyítottan az indexálásban is részt vevő felhasználói az általuk
tévesen azonosítottnak ítélt adatokról jelzést küldhetnének, a következő
módon. Egy ( az indexálás során is használt ) általános adatlap
formulába kellene beírni a helyesnek vélt adatokat, hozzá azt ami
alapján bizonyítható a tévedés... például, jelen esetben a szülők
neveinek azonossága....
Ezt az adatlapot a rendszer rögzítené, és a vitatott bejegyzést
tartalmazó képet visszaigazolás és megerősítés végett megjelenítené a
jelzést tevőnek, hogy ő is lássa azt, amit valamikor az indexálást végző
látott. Így megerősíthetné, vagy visszavonhatná a jelzését. Amennyiben
megerősítené a hibás adatot, úgy a rendszer az adott képet egy
korrektori listára tenné és a vitatott bejegyzés "hazájával" megegyező -
tehát az adott nyelvet anyanyelvi szinten értő- nemzetiségű indexálóhoz
( olyanhoz aki már több ezer adatot rögzített és ezáltal jelentős
tapasztalatra tett szert) adná ki megerősítésre. Nem is egy, hanem
legalább  KÉT ilyen személyhez, akik egymástól függetlenül döntenék el
azt, hogy valóban hibásan van-e azonosítva a bejegyzés, avagy sem.
Technikailag ez kivitelezhető, főképp, ha az indexálás lehetősége mellé
a már tapasztalt és gyakorlott indexálóknak a belépéskor a rendszer
automatikusan felkínálhatná a "korrektúra" lehetőséget. A tapasztaltság
és ilyen szempontból ami nagyon fontos a HITELESSÉG eldöntése végtelenül
egyszerű lenne.
Azok az indexálók, akik már legalább ( most csak hasamra ütve írok egy
számot ) 3500 nevet azonosítottak és rögzítettek a rendszerben,
automatikusan a listára kerülnének, de korrektori lehetőséget csak
abban  az esetben kapnának, ha az általuk rögzített adatok közül 1 %-nál
nagyobb "hibás adat" jelzés nem érkezett még eddig a rendszerbe, azaz
csak akkor lehetne korrektor,  ha az önálló indexálása során bevitt
adatok közül igen keveset jeleznének vissza hibásnak, azaz PONTOSAN és
HITELESEN rögzít.

Röviden ennyi lett volna a gondom és a kérésem.
Elnézést kérek mindenkitől, akit ezzel csak feltartottam, vagy zavartam
volna.

Fülöp Csaba