[Csaladtortenet 2] Mormon indexelés

Stverteczky András stverteczky.a at digikabel.hu
2013. Feb. 24., V, 09:09:13 CET

Kedves Levelezőtársak!

Új tagként tanulom a levelező rendszert. Most már azt is látom, hogy a
"Válasz Mindenkinek", mint korábbi infó, nem juttatja vissza a levlistába a
válaszomat. Ezért megismétlem egy korábbi levelemet, mert úgy gondolom, ez
sokakat érdekelhet.

Szűcs István kérdezte:

-2) Azt írod részt veszel a Mormonok indexelésében és ellenőrzésében is.
Mond kedve András hogyan lehet akkor, hogy egy feldolgozott anyakönyvből a
XIX. sz elejétől a 11 gyerekes családomnak csak 6 gyereke van meg a mormon
kereső alapján és a többi nincs. Viszont az eredeti anyakönyvben
megvannak!!!???

Na, ez egy általános kérdés. Én a saját kutatási tapasztalatomat tudom
tovább adni, és ennek semmi köze az indexeléshez. A Szend-i anyakönyveket
kb. 20 évvel ezelőtt végig néztem, így a család adatai már meg voltak. Jött
a mormon lehetőség, és a keresés eredménye lesújtó volt. Még akkor is,
amikor az ismert 10-15 névformánkat kérdeztem le.

Nézzük végig a folyamatot, amíg a lekérdezésig eljut egy adat.

A plébános elment keresztelni. A keresztelés után visszament a plébániára és
mondta a káplánnak, hogy a keresztelést írja be az anyakönyvbe. A plébános
már nem emlékezett pontosan a névre, a káplán pedig félreértette a nevet.
Azonban így került az anyakönyvbe. (Sicc, de bizony előfordul, még rosszabb
is)

Azt nem tudom, hogy kik indexelték az egyházi anyakönyveket a mormonoknál,
de sokszor teljesen egyértelmű, hogy nem magyar anyanyelvű. Ebből adódik,

hogy még egy Kovács vezetéknevet is simán elindexeltek. De találkoztam
olyannal is, hogy a foglalkozás lett a vezetéknév. Ehhez jön még a káplán
olvashatatlan írása is, meg hogy az indexelő abból mit olvasott ki a legjobb
szándékkal.

Ezek után jössz te, és lekérdezel. Ne szidjuk a mormonokat, nagy munkát
végeznek. Biztosan le van indexelve minden, még a hiányzó adataid is! A
kérdés csak az, hogy hogyan lehet megtalálni?

Néhány trükk, hogy megtaláljad:

Használd a szűkítési lehetőségeket: születési hely, év, szülők neve, akár
csak a keresztneveik, a keresztelt keresztneve, és ezek minden variációja.

Az utolsó lehetőség, amikor évenként kérdezed le az adott település
születéseit. Volt úgy, hogy 600 adatot kellett végignézni, hogy megtaláljam
a keresett adatot, és megtaláltam. A meglepetés, az indexelt adatok.

Sok sikert a kereséshez.

Üdv, András