[Csaladtortenet 2] Lajos-Alajos-Balázs

gyorgy weber wegyor at gmail.com
2013. Jan. 2., Sze, 08:14:01 CET

Kedves Ernő!
Nem akartam addig okoskodni, amíg egy tapasztaltabb hang meg nem szólal.
Alapesetben ez három külön név, Lajos, Alajos és Balázs. A Lajos-Alajos
kapcsolatról nem merek semmit írni, a magyarban túl nagy a
hangzásazonosság, bár a latin alak azért elég eltérő. (Ludovicus= Lajos;
Aloisius= Alajos). A Lajos-Balázs és az Alajos-Balázs tekintetében azonban
határozottabban merem állítani, hogy nem, semmilyen módon nem lehet azonos,
nincs az a nyelv, amelyben alakilag vagy hangzás alapján keverhető lenne a
Blasius bármivel. Hacsak a család maga nem nevezett egy Alajost
következetesen Balázsnak, annyira, hogy az illető talán nem is ismerte a
kereszteléskor kapott nevét, így ő maga hivatalos helyeken is Balázst
használt. De ez ellen nincs fegyver, ilyen esetben kiszolgáltatott a
családkutató. Viszont elég gyakori jelenség a kereszteléskor kapott nevet
sutba dobva valamilyen választott keresztnevet használni, kutatásaim során
is előfordult (pl. a majsai anyagban "tömegével", de ezt most nem
részletezném), de pl. anyósom is így él: Margitnak keresztelték, ám kislány
kora óta soha sehol senkinek nem mutatkozik be másképp, mint Mária. Neki az
tetszik. A latin alakjuk ezeknek is elég eltérő (Margaretha ill. Maria). És
ha nem a polgári anyakönyvezés idejét élnénk, ha az okiratok (ahová nem
tudta a Máriát beíratni)  nem igazolnák, talán meg sem találtam volna a
keresztelési anyakönyvét, mert én is Máriaként keresném. Engem, mint
családkutatót ez az önkény nagyon dühít, ezért következetesen Margit napon
köszöntöm fel...
Kérdésedre tehát a rövid válasz: nem, nem jelenthet azonos személyt a három
különböző keresztnév. Ha a képzeletre bízod a dolgot (Te kérdezted, hogy
elképzelhető-e...), akkor igen, bármi elképzelhető, de a körülmények
ismerete azért csökkentheti v. növelheti a képzelet realitását!
üdv:
gy.