[Csaladtortenet 2] élethossz

József Németh jozsefnemeth424 at gmail.com
2013. Júl. 3., Sze, 16:18:47 CEST

Kedves Éva és András!
Nem hiszem, hogy a probléma ilyen egyszerű és általánosítható lenne, talán
a génekben kellene keresni a megoldást, de ehhez meg Czeizel Endre kéne.
Örökletes betegségek ésatöbbi. Mert az igaz, hogy az életforma változás
stresszel járt, de azt se felejtsük el, hogy városban azért elérhetőbb volt
az orvosi ellátás. Falun meg csak úgy meghaltak, maguktól. (Biztosan
ismeritek a székely viccet. Haldoklik az öreg székely, mellette a fia, aki
már városi nadrágos ember. Édesapám, hívjak orvost? Á, nem fiam, mi falun
csak így magunktól szoktunk meghalni.) A falu mellett felhozható még a
természetesebb életvitel, a kiszámítható, bár nagy fizikai megterheléssel
járó munkatempó. Szóval, semmiképp sem állítanám, hogy a faluról városba
került emberek korábban haltak, ezt a saját adataimból sem látom. A
statisztikát rontja persze a Pestre, Bécsbe vagy más nagyvárosokba került
cselédlányok öngyilkossági statisztikája, sajnos ez gyakori volt. Háziúr
vagy valaki teherbe ejti, oszt a szégyen elől menekülve jön a lúgkő, a
gyufa. Ez is tény.
NJ