[Csaladtortenet 2] Szeptemberi kirándulás

Papcsik Béla papcsik.bela at upcmail.hu
2013. Jún. 11., K, 17:50:45 CEST

Kedves Tagtársak,

_Melinda levelét tolmácsolom:_

"Kedves kutatók! Idén szeptemberben is kirándulunk Szlovákiába, most a
keleti részét nézzükmeg. Szeptemberelső szombatján, 07-én indulunk és
11-én jövünk haza. Mivel mindenképpen célszerű lesz kinti idegenvezetőt
felkérni a városlátogatásokra, csak nagyvonalakban sorolom fel a
látnivalókat. Az útvonalat próbáltam öt napra beosztani, ismerve már a
realitásokat.

Szállodákban fogunk lakni, mivel nem ismerem a belső elhelyezési
lehetőségeiket és a szobák elrendezését, azt vállalom, hogy két ágyas
szobákat rendelek előre, aki egyágyasban szeretne lakni, annak megadom
az aktuális szálloda elérhetőségeit, hogy személyre szóló szolgáltatást
kapjon.

Papcsik Béla segítségével (talán) jó buszunk is lesz, annak a költségeit
ő tudja kiszámítani és megadni. Az alábbi útvonal a google térképen 917
km,nagyon kerekítve 1000km-el érdemes talán számolni.

Ha megkapom az idegenvezetőktől a városokra leosztott programot, azt is
közzéteszem majd.

1. nap : Budapest -- Rózsahegy -- Breznóbánya

2. nap: Poprád -- Magas Tátra -- Késmárk

3. nap: Lőcse -- Bártfa

4. nap: Eperjes -- Kassa

5. nap: Rozsnyó -- Rimaszombat -- Budapest

A teljes részvételi díj kiszámítása függ a létszámtól, a buszunk
km-díjától, a szállodaiszobák és reggelik, vacsorák árától. Nem szerepel
mindenhola szobaárban a reggeli sajnos.

Szlovákiában az idegenvezetők átl. 20.-EUR-os órabért kérnek.Aki még
szeretne csatlakozni hozzánk, jelentkezhet : ffmelinda at gmail.com
és+36-20-223-1625.Június 20. a végső jelentkezési határidő."

Eddig a levél, a többit már én teszem hozzá:

_Tar-pataki vízesés: _

a kiránduláson elsöprő létszámban kértétek, vizsgáljuk meg a
kelekt-szlovákiai kiránduláson a Tar-pataki vízesés megtekintésének
lehetőségét. A programot így szeretnénk felépíteni, de ezzel
kapcsolatban a következőkkel kell számolni.

A Tar-pataki vízesés a Tátra egyik , talán leghíresebb turistaútjának, a
Tátra teljes hosszában átvonuló Magistrala-nak mentén tekinthető meg. A
Magistrala a Magyar Kárpát Egyesület által 1873-1897 között épített,
közel 36 km hosszú turistaút, melyet - a római utak mintájára - a
legkézenfekvőbb anyaggal, kb. 30 cm átmérőjű, félgömbölyű terméskövekkel
burkoltak. Ez azt jelenti, hogy a séta közben a lépéseket gondosan ki
kell számítani, és nem nagyon lehet "csoszogni", a megkopott,
félgömbölyű burkolóköveknek a közepére kell lépni, hogy könnyebb legyen
a járás. Mindenképp vastagtalpú túracipő jellegű alkalmatosság
szükséges, és bizony nem árt két nordic walking botocska sem. A
magassarkú és körömcipőket, vékony utcai férficipőket el kell felejteni:
fájni fog az ember talpa a séta közben-után és ráadásul könnyen
megcsúsznak. Ésszel csinálva könnyű a dolog: első sétámon ezeket nem
tudtam, egy világfájdalom voltam, amíg meg nem láttam egy ifjú házaspárt
bakancsban, bottal, hátukon egy-egy két hónapos gyerek. Végképp akkor
szedtem össze magam, amikor szembetalálkoztam egy hölggyel, aki nordic
walking botokkal és járógéppel ment a Magistrala-n. Tapasztalatunk
egyébként, hogy folamatosan ereszkedő úton gyorsabban haladni könnyebb,
lassú menetben lépésenként "tottyan" az ember és előbb-utóbb csípő- és
térdfájdalmat fog okozni.

A Magistrala-ra becsatlakozni Tátralomnic (Tatranská Lomnica, 850 m)
városkánál lehet, úgy, hogy lanovkával felmegyünk az Enciánhoz, a
Kőpataki-tóhoz (Skalnaté Pleso, 1751 m). Jó hosszú drótkötél-út, a
fenyőrengeteg felett.

Innen indul a séta (piros út). A papírforma szerint 3,5 km, de várhatóan
3-4 órát vesz igénybe. Ahhoz, hogy igazi élmény legyen, nem szabad
siettetni az egész túrának a lefolyását. Az út a Tátra szélén vezet a
menedékházig és gyönyörű a panoráma. Idáig kövezett a sétaút. A távnak
kb. a közepén van egy "menedékház" vendéglátóhely, ahol capované pivo
formájában is pótolni lehetett a folyadékveszteséget, kényelmesen
pihenni, egyszerűen ebédelni is lehet. Igaz, nem olcsó, mert út ide
nincs: serpák hordják fel a hátukon Ó-Tátrafüredről mindazt, amit a
vendégek elfogyasztanának. Az ebédszünet idejét hozzá kell adni az út
idejéhez.

Az út második része (zöld út) a Tar-patak mentén vezet, és a
vízeséssorozat minden lépcsőjét, bár módjával, deszó szerint "be lehet
járni" a patak medrében.

Mire alaposan elfáradunk, 500 m csökkenő szintkülönbséggel megérkezünk
az út végéhez, Tarajka(Hrebienok, 1231 m) állomáshoz, ahol dróköteles
villamos visz le Ó-Tátrafüredre 2,5 km-es úton (akiben van még erő,
aszfaltúton le is sétálhat), ide kell kérni majd a buszt.

Erre a napra már nem szabad városnézést betervezni, csak a vacsorát és a
folyadékpótlást :)

Még annyit, a létszám korlátozott, a busz 27 fős. A szeptemberi iskolai
dömping miatt a buszt nem lehet lemondani, ha egyszer kibéreljük, ezt
nyilván foglalóval kell biztosítani.

üdv
Papcsik Béla