[Csaladtortenet 2] Re

Lévay Béla levaybela at invitel.hu
2013. Már. 2., Szo, 11:34:13 CET

Kedves Tótozók!
Hadd színesítsem, de ellenkező előjellel, a hozzászólásotokat.
Néhány éve Gyulán nyaraltam, és szokásom a szerint beberangoltam a
környéket. A tájházakat különösen kedvelem, így a békéscsabai Szlovák Tájház
is bekerült a programba.
A ház "gazdája" szívélyesen kalauzolt végig.  Tájékoztatását így kezdte: "Mi
tótok ekkor és ekkor települtünk be ide stb., stb." Első döbbenetem után
(merthogy bennem is élt a tótozással szembeni ellenérzés) nem álltam meg,
hogy rákérdezzek: Hogy-hogy tótok? Ez nem bántó kifejezés? Mosolyogva
válaszolta, hogy egyáltalán nem. Ez a nemzetiségük hivatalos, évszázadok óta
használt magyar neve, nem gúnynév. Szlovákiában, persze az anyanemzet
nyelvén azaz az anyanyelvükön ők szlovákok, ami természetes. Visszakérdezte:
A magyarok miért nem sértődnek meg, ha más nemzetek nem magyarnak hanem a
saját nyelvükön, pl. a németek Ungarnnak nevezik őket és?
Üdvözlettel,
Béla

Lévay Béla
2457 Adony