[Csaladtortenet 2] Anyakönyvezés helye

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2013. Már. 5., K, 12:29:09 CET

Kedves Listatársak!

Érdeklődöm kutatásotok során találkoztattok-e azzal, hogy más
helységben anyakönyvezték a kereszteléseket és más helységben a
házassági és halotti eseményeket.

Hogy érthető legyek, kicsit bővebben írok a gondomról.

Baj község katolikusait 1745 től Tatán anyakönyvezték. A hitélet
gondozását közben a tóvárosi kapucinusok végezték.
1789-től a tóvárosi kolostorban lakó pater adminisztrátor  végezhette
az összes lelkipásztori tevékenységet a keresztelések kivételével.
1789-től külön  vezetik a baji házassági és halotti anyakönyveket /
külön mikrofilm számuk is van /, a kereszteléseket azonban
folyamatosan a tatai anyakönyvekben lehet megtalálni, még az 1920-as
években is.

Erre véletlenszerűen jöttem rá, miután Páli István levele bogarat tett
a fülembe.

Nem sikerül megtalálnom egyik ős keresztelését / születését /, hiába
keresem  most a tatai anyakönyvekben / a Győri Egyházmegyei Levéltár
jóvoltából valamennyit kutathatom /.

A baji anyakönyveket már korábban kutattam a levéltárban / a GYEL-nél
még nincsenek fenn /, ott megtaláltam az esküvői bejegyzést a szülők
nevével és a jegyesek életkorával.  A menyasszony későbbi lakóhelyén
megtaláltam a halotti bejegyzést a korával együtt, a két időpont
azonban nem stimmel. Tudom, hogy ez nem ritka, de megnyugtatóbb lenne,
ha látnám a keresztelést is. Már az is megfordult a fejemben, hogy az
apa talán örökbe fogadta, vállalta a gyereket / nem tudom az 1810-es
években ez hogy történt/.  Akkor pedig a családfa apai felmenői sem
igazak.

A  korai években a kereszteléseket / a nagy számú csecsemő halandóság
miatt / csak akkor szoktam átnézni, ha hasonló ellenmondásokat
találok, vagy a családfa további építéséhez szükségem van rá .

Azt sem értem, hogy miért nem keresztelhettek Bajon, mikor ezt szükség
esetén még a bába is megtehette / találtam is ilyen bejegyzést a tatai
anyakönyvben / .

Gondolom erre vonatkozóan az én egyházjogi ismereteim hiányosak.

Minden segítséget, ötletet  szívesen fogadok.

Üdv A Éva