[Csaladtortenet 2] Mormon névelírás - téves névforma

Kiss-Dobos László kiss.dobos.laszlo at gmail.com
2013. Nov. 3., V, 19:09:15 CET

Tisztelt Kutatótársak! Kedves Barátaim!

A Mormonkat hála és dicséret illetné az adatok feldolgozásáért, ha az a
rengeteg hiba, ami található nem rontaná le örömömet. Elsőként is az
egyházi anyakönyveknél nem a születési dátumot, hanem a keresztelés
dátumát közlik. Mintha meg lehetne valakit keresztelni a megszületése
nélkül. Ugyanakkor az izraelita, vagy netán-tán előfordulható muszlim
születetteket nem is keresztelték meg, miként az 1885-ös állami
anyakönyvezés bevezetése.után nem a bejegyzés időpontját, hanem a
születést tüntetik fel. Szóval logikátlan és értelmetlen, bosszantó az
egész.

Én aki első sorban saját szűkebb-bővebb családom tagjait keresem,
helyesen tudom értelmezni például a Dörfler név esetén a Dorfler
beírást. Ráadásul még azt is tudom, hogy ugyanezen névnél (Hungary,
Békés, Gyula) kilistázott Ferenc Gaspar Dorfer édesanyja nem Maria
Schwarcz,, hanem Suhanszky Mária. Miként nagyapám Dörfler István
esetében, akinek születési helyként Bánfalva lett beírva Csákópuszta
helyett, mivel Bánfalván keresztelték, az édesanyja neve nem Mária
Suhánozky,, hanem szintén Suhánszky.

Viszont ha nem ismerős az illető személy a javítás szinte lehetetlen,
mivel az 1885 előtti egyházi anyakönyvek nem elérhetők, ellentétben
ugyanennek az időszaknak a felvidéki anyakönyveivel. Hogy az egyik miért
elérhető, a másik miért nem nem tudom. Bár a felvidékiek is hiányosak. A
valaha Komárom megyéhez tartozó Kolta községnek nincs anyakönyve, pedig
a katolikus templomát 1822-ben építették. Azaz ettől kezdve itt
anyakönyvezték a katolikus lakosságot. 1848-ban  1288 kath., 60 ágostai.
34 ref., 362 zsidó lakosa volt a községnek. Nyomtalanul eltűntek.

Szóval nem nagyon lehet kijavítani, az eredeti anyag ismerete nélkül a
hibás adatokat. Ami nagy kér.

Üdvözlettel:
Kiss-Dobos László