[Csaladtortenet 2] Családnevek írásának változása

gyorgy weber wegyor at gmail.com
2013. Nov. 24., V, 20:28:56 CET

Kedves Éva!
Az én feldolgozási elvem a forrás szentsége, de a józan ész határain belül.
Azaz nem vagyok hajlandó a Tóth-ot Tot, Tott, Tót, Tótt, Thot, Thott, Toth,
Totth, stb. alakban indexelni, a Fehért Feirnek vagy Fejérnek,  stb.
A település családkönyvében tehát az illető a mai ismert (irodalmi) nevén
szerepel.
De az anyakönyvek feldolgozásával párhuzamosan elkészítettem az egyes
vezetéknevek névváltozatainak az indexét, azaz a családkönyvhöz tartozó
indexek egyike erről a névváltozatról szól, ahol mindenki megnézheti, hogy
a tárgyalt anyakönyvi forrásokban az adott névnek milyen változatai
fordultak elő.
S emellett párhuzamosan az adott személy genomjának megjegyzésében
rögzítettem, hogy x-y-z- helyeken a vezetéknevét igy és így írták. Ezzel az
olvasó maga döntheti majd el, hogy neki melyik névváltozat tetszik igazán,
s azt milyen források alapozzák meg!
Pl. Tóth Lajos genomjánál szerepel egy megjegyzés, miszerint Gábor és Teréz
gyermekének keresztelési, valamit az első feleség halotti anyakönyvében
vezetékneve Totth, Julianna gyermeke keresztelési anyakönyvében Tót.

Ezzel a megoldással sikerül értelmes módon az alfabetikus nomenklatúrában
elhelyeznem az illetőt (pl. a Volk-Folk esetében a lista szinte ellenkező
végére kerülnének), egyszersmind megőrzöm az eredeti forrás szentségét.

Saját meggyőződésem mellett mások visszajelzései is elfogadhatóak tartják
ezt a rendszert, bár elismerem, a feldolgozás így egy kicsit macerásabb.

Fentiektől független vélemény, hogy amit a mormonok csinálnak, az még akkor
is fafejűség lenne, ha minden esetben valóban azt rögzítenék, ami le van
írva. A nem anyanyelvi rögzítők, vagy bármi egyéb okból tévesztők azonban
ezt is megfejelik: gyakran azt rögzítik, amit olvasnak!
(Tkp. ez az alapja a macse és ahhoz hasonló anyakönyvi adatbázisok
létjogosultságának!)

üdv:

gy.