[Csaladtortenet 2] Családnevek írásának változása

gyorgy weber wegyor at gmail.com
2013. Nov. 28., Cs, 19:42:31 CET

Kedves Kutatótársak!

Szerintem itt többféle dologról van szó. Van egyszer a tudományos
(levéltári, történészi, nyelvészi) megközelítés, ami az eredeti irat
szentségét hangsúlyozza, ezekkel (az elvekkel) én nem szeretnék vitatkozni.
És van egy gyakorlati probléma, hogy milyen módon lehet a névváltozatokat
egy adatbázisban kezelni. (Ezt firtatta az kérdést eredetileg feltevő!) S
ez utóbbi nyilvánvalóan függ az adatbázis jellegétől (a max. néhány ezres
adathalmazt csak szűk családi használatra szánják-e, mint az eredeti
kérdést felvető, vagy több százezer, esetleg milliós mennyiségű adatot
tartalmaz, s az utókornak szánják.) Utóbbi esetben már nyilván nem érdekes,
hogy az illető nevét, vagy egy adott települést mikor hányféle változatban
írták, s melyik helyes nyelvészileg, melyik tekinthető autentikusnak, stb.
Hanem az a cél, hogy a kereső megtalálja a hatalmas adathalmazban a
keresett nevet (pl. Tóth) vagy települési vonatkozásokat, majd lássa, hogy
a számos eredeti felbukkanás során milyen alakokban fordult elő az adott
név vagy település. Ez alapján pedig eldönthesse, melyiket szeretné
használni. Ennek a feladatnak egy nagyméretű adatbázis szerintem (pedig már
ezerszer átgondoltam ezerféle verziót, s más kutatótársam
segítségét-véleményét is megismertem) csak a nevek uniformizálásával képes
megfelelni, azzal a kitétellel, hogy egy időben külön indexálja a
névváltozatokat is.
Ha ez nincs így, akkor a (ki tudja mikori) felhasználótól elvárjuk, hogy
ismerje az adatbázisban szerepló összes település és vezetéknév összes
változatát, hogy azokra keresni is tudjon!  Ez pedig nyilván nonszensz!

Az eredeti kérdésre a jó válasznak az tűnik, hogy a létrehozandó adatbázis
az adott keretek között jól működjön, de ne sérüljön az "eredeti
iratszentség" elve sem.

Ráadásul úgy gondolom - ezért is rugózok ezen a dolgon ennyit -, ez a
probléma minden valamennyi eredményt elért kutatótársat utoléri, valamilyen
választ mindannyiunknak kell(ett) már adni erre a kérdésre.
gy.

2013. november 28. 15:11 Babcsányi Judit írta, <babcsanyi.judit at t-online.hu>
: