[Csaladtortenet 2] Fw: Adatlopás?

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2013. Okt. 23., Sze, 12:36:39 CEST

Kedves Jenő!

Véleményem szerint az is "közérdek" lehet, ha egy adatbázisban szereplő
család nevét nem az egész ország, hanem "csak" pár kutató keresi, vagy az
csak pár kutatót érdekel.

Saját példámat hozom fel. Nagyapám, aki az én születésem előtt 18 évvel
hunyt el, Vas megyéből Komárom megyébe költözött a családjával. A család
itt eresztett gyökeret, az én családom már semmilyen információval
nem rendelkezett a régi megyében maradt rokonokról. Én viszont nagyon
szerettem volna megismerni ottani gyökereimet, ezért sok éven keresztül
kutattam a levéltárakban.

Mint előző levelemben is írtam 250 adatom felkerült az internetre, köztük
volt a vas megyei felmenőim egy része is. Pár hónap múlva kaptam egy
emailt  arról hogy egy bizonyos John Takács / amely ugye egy "tucat" név
nálunk / Angliából szeretne kapcsolatba lépni velem, mert az ő több ezres
családfáján szerepel az én Adorján dédapám kompletten, a családjával
együtt.Tört magyarsággal olvashattam, hogy a családja Vas megyéből
származik, keresi a felmenőket.

Még nem válaszoltam, nem tudom milyen rokoni kapcsolat van köztünk, de úgy
gondolom biztosan rokonok lehetünk, mert véleményem szerint a
családfakutatás egy kicsit születési hiba  is.

Az sem hagyható figyelmen kívül, hogy az elmúlt évszázadokban óriási
népvándorlás történt az országban. Szűkebb hazám Komárom megye a török
időkben teljesen elnéptelenedett. Az új "honfoglalók" jöttek az Alföldről,
Felvidékről és az ország más vidékeiről, köztük sok "tucat" nevet viselő
Vargák, Horváthok. Milyen jó lenne tudni honnan érkeztek. Talán egy kutató
néhány apró jelből, feljegyzésből nyomra bukkanhat.

A honfoglalók másik része a német birodalom különböző tartományaiból
érkezett. Vajon honnan érkeztek? Van egy mormon adatbázis amelyben rengeteg
név található, de egy kutató csak hosszas kutatás után tud rájönni mi is
annak a névnek a mai alakja, mert annyi elírás van benne. A ma használt név
szerint rákeresni egy családra csak nagyon ritkán lehet. Néha összecsapom a
kezem, mikor olvasom, hogy egy családnév hány féle formában, milyen
kitekert formában szerepel az adatbázisban. Sok pénz, rengeteg önkéntes
munka van mögötte, amit nem győzünk elismerni. Talán egy olyan adatbázis,
amelyet egy a falut jól ismerő önkéntes családfakutató tenne fel a listára,
jól kiegészítené, könnyebben használhatóbbá tenné ezt a listát is.

A Zrínyi család családfája történelmi szerepe kapcsán a történelmet
szerető  emberek körében nagyon érdekes / én is közéjük tartozom /, de
utódaik egy része talán a mai időkben már ugyan olyan szereplő lehet, mint
sok "tucat" nevet viselő család mai leszármazottja, akinek esetleg kiváló
tudományos, művészi , sport,stb. eredményei lehetnek és ma sokan ismerik
őket az országban, talán a nagy világban is.

Természetesen véleményem csak egy a sok közül.

Üdv. A Éva