[Csaladtortenet 2] Bemutatkozás

Karancsiné B. Judit karancsi9083 at hotmail.com
2013. Sze. 13., P, 19:01:28 CEST

Kedves Lista,

egy ideje már olvasom a listát és néha hozzá is szóltam, a bemutatkozás azonban eddig elmaradt.

Van egy kb. 3-4000 főt számláló adatbázisom és
 30 különböző családfám, igaz, elég egyoldalú, mert csak és kizárólag
egy családnév - a Böröczky / i - eredetére,
rokonaira fókuszál.

Elsősorban a református anyakönyvekben vagyok otthon, katolikusba most
kezdek belekóstolni.

Egy pár szóban rólam: 14 éves korom óta foglalkozom a
családfakutatással. Mivel mindkét szülőm Böröczky, az általános
iskolától kezdődően jöttek a kérdések a tanároktól, diáktársaktól: "a
szüleid rokonok?". Egy idő után már tényleg érdekelt, hogy valóban
volt-e
vérrokonsági kapcsolat a szüleim felmenői között. Így a középiskolai
szünetekben, amiket amúgy is a nagyszülőknél, rokonoknál töltöttem
Adásztevelen, elkezdtem kérdezősködni és kutatni. A helyzet azért is
volt egyszerű, mert mindkét szülőm Adásztevelről származik,
így minden adat helyben volt. Ám ami az elején megkönnyítette, később
nehezítette is a munkát, mert a falu lakóinak kb 65%-a viselte az idők
folyamán folyamatosan a Böröczky nevet, egyidőben több azonos vezeték-és
 keresztnevű gyermek is született, így nagyon
kellett figyelni.

Először a nagyszülőktől, idős rokonoktól gyűjtöttem össze neveket,
amikhez először a temetőből, a sírkövekről próbáltam évszámokat keresni.
 Amikor itt elakadtam, felkerestem Tevelen a református parókián a
Tiszteles urat, és Tőle kértem segítséget. Így jutottam
hozzá a születési, házassági és halálozási anyakönyvekhez, amelyeket a
parókián őriznek. Mivel az 1800-as évek közepétől a helyi ref. születési
 anyakönyvben már a szülők életkorát is feltüntették, könnyű volt
keresni és haladni.

Az anyakönyveket lapozva nagyon sok érdekes információt szereztem a falu
 korábbi életéről, a lakosok foglalkozásáról, az - akár az egész
országot érintő - járványokról, arról, hogy kik a "gyüttmentek", akik
más településekről beházasodtak a faluba, stb. Az
is világos lett számomra, hogy a faluban az 1700-as években a
nemességében megerősített 10 család kis zárt közösséget alkotott az
amúgy sem nagy lélekszámú faluban, jóformán csak egymással házasodtak,
és ezt hosszú időn keresztül tartották is - csupán az 1800-as
évek közepétől lazul ez a "házasodási belterjesség", annak ellenére,
hogy időközben az utódok már az összes "szilvafájukat" elvesztették.

Négy év kutatás után felfüggesztettem a családfakészítést, jött a
főiskola, az egyetem, a munka. Amikor a gyerekekkel itthon voltam, jött
el az idő újra, hogy belemélyedjek újra a kutatásba és végre befejezzem.
 Ekkor azonban nem volt időm arra, hogy napokra
elszakadjak a családomtól és újra beüljek a teveli parókiára keresgélni.
 Így találtam meg az Országos Levéltárban azt a lehetőséget, hogy az
egyházi anyakönyvekről készült mikrofilmeket a megyei levéltárba le
lehet kérni és ott, heteken keresztül kutatni lehet.
Itthon előre összeírtam egy táblázatba, ki az, akit keresek, melyik
évben keresem, hogy gyorsítsam a keresést. Most már nem "lapozgattam" a
mikrofilmen, hanem ténylegesen kutattam. Az 1770-es éveknél akadtam el
végleg Adásztevelen, előtte már csak szórványosan
vannak feljegyzések. Itt már csak az apa neve van feltüntetve a
házassági anyakönyvben, az anyáé egyáltalán nem; a születéseknél sincs a
 szülők kora megadva, így megálltam, mivel a több egyforma név közül nem
 tudtam teljes bizonyossággal kiszűrni a valódi keresett
személyt.

Közben kaptam megkereséseket közelebbi és távolabbi rokonoktól,
belekerültem egy a Böröczky Családot összefogó közösségbe, ahol a
honlapon megjelenítjük az aktuális családfakutatási eredményeinket és
évente egyszer találkozunk is nagy létszámban. Azóta bővült
a kör, már nemcsak ezen a Pápa melletti településen kutatok, hanem
Takácsi, Potyond, Bogyoszló, Vadosfa, Győrújbarát és Győr környékén
valamint részlegesen Budapesten is és most kezdeném Kecskemét
feltérképezését is egy távoli rokon kérésére.

Legutolsó munkám egy Szlovákiába "szakadt" név- (és remélhetőleg
vér-)rokon őseinek felkutatása, aki a szülei adatain kívül csak annyi
adattal rendelkezett, hogy nagyapja vhol Csorna mellett született. Ebből
 a semmi információból sok kutatás, találgatás és
egy évekig hallgató rokon segítsége által nagyon szép családfa
kerekedett ki, találtam rokonságot már meglévő családfával is.

Saját személyes családfám az 1780-as évekig vezethető vissza biztonsággal, szintén a településre korlátozódik.

A család neve Böröczky / Böröczki / Börötzky / Böröcki ill. Bereczky /
Beretzky formában található meg az anyakönyvekben - ez utóbbiból több is
van, engem az északnyugat-Dunántúlon (Győr, Sopron, Veszprém, Komárom
vármegyék) honosak érintenek (van több is Erdélyben ill. az ország
keleti megyéiben, az egy teljesen más vonal).

Ha vki esetleg érintett ezekben a családokban, szívesen veszem megkeresését.

Üdvözlettel

JUDIT