[Csaladtortenet 2] bemutatkozás

István Zoltán Páll pall.istvan.zoltan at gmail.com
2013. Sze. 4., Sze, 22:31:05 CEST

Tisztelt családkutató-, levelezőtársak !

Páll István Zoltán vagyok, Erdélyben Marosludason (Ludus)születtem.
 Jászvárosban (Iasi) szereztem villamosmérnöki oklevelet 1976-ban.
 Medgyesen, majd ezt követően Marosvásárhelyen éltem az 1990-ben történt
áttelepülésünkig. Magyarországon  (közgazdász másoddiploma 1993)
villamos-energia iparban dolgoztam a 2011. évben bekövetkezett nyugdíjba
vonulásomig. Jelenlegi tevékenységeim (családi elfoglaltságok, oktatás,
stb.) mellett több időt tudok fordítani olyan korábbi tervekre, amelyek
időhiány miatt évekig mellékvágányon parkoltak (fotózás, családkutatás).
Százhalombattán lakom.  Családkutatással 2011-ben kezdtem el foglalkozni

A családkutatás területén az első motiváció a Páll illetve Pál család
felmenő ága iránti érdeklődésből származott. Amatőrként belekóstolva egyre
jobban magával ragadott a hév. Olyan ez, mint mikor erdőben  gombászás
közben "na még addig a következő fáig" tűzzük ki a célhatárt , többször is
egymás után.

Először Excel táblákban kezdtem összeírogatni a neveket és Ms Visióban
rajzolgattam a családfákat aztán rájöttem, hogy nem kell nekem adatbázis
kezelőt létrehozni, mások ebben és a grafikai alkalmazásokban is jóval
előttem járnak. Abban segítségre szorulok, hogy tapasztaltabb kollégák
milyen eszköztárat javasolnak az adatok gyűjtésére, rendszerzésére.
Hajlanék ugyan a " Family Tree Maker" használatára, de elsőre furának tűnik
a névkezelés (Az angol nyelvvel nem lenne probléma és lehet, hogy csak
kezdeti tapasztalatlanságomból fakad az idegenkedés). Remélem, ebben majd
valakitől kapok tanácsot.

Bár aránylag kevés ideje foglalkozom családkutatással és jószerint itt-ott
alig léptem túl az adatgyűjtési szakaszt, úgy gondolom, hogy talán
felfedezhetőek lesznek érdeklődési, kutatási szinergiák, amely mentén
megoszthatom eredményeim másokkal  és tapasztalt kollégák módszertani,
szakmai tanácsaival  erősödve sikerül  néhány akadályt leküzdeni, amibe
belebotlottam. Az már világos számomra, hogy ez a tevékenység folyamatos
tanulás, de motivál , hogy saját érdeklődésemen túlmutatón talán sikerül
hozzájárulni a"köz javára" történő értékteremtéshez is.

Néhány adat magamról illetve arról, hogy meddig jutottam kutatásaimmal:

 szüleim:

 édesapám:Páll Zoltán Károly (1924-1985) Marosludas

édesanyám:  Ferenczi Eliz (1926-    ) Marosludas

Elsősorban az apai illetve anyai ágon levő négy nagyszülő családi felmenőit
próbáltam beazonosítani :

Apai  ágon a Pál(l) név viselő nagyapám és felmenői:

nagyapám: Páll Károly (János) (1895 Nagyvárad-1953 Marosludas)

 apai nagyapám felesége: Juhász Erzsébet (1900-1985)

dédnagyapám: Pál Károly (1986 Nagyvárad  -1936  ?)  felesége Czink Ilona
(1872-1916)

üknagyapám: Pál Joannes  (???)           felesége   Pap Mária (???)

A Páll és Juhász család feltérképezése oldalágakkal eddig mintegy 50 főre
kiterjedő adatmennyiséget eredményezett.

Továbbra is prioritás a Páll felmenők felkutatása. Ebben a Nagyváradi
Egyházmegyei Levéltár segítségével egyet sikerült előre lépnem (azaz időben
vissza) de elakadtam üknagyapám származásának felkutatásában. Eddigi
feltételezéseim és ez irányú próbálkozásaim nem hoztak eredményt és mivel a
nagyváradi állami levéltár költözés, átrendezés miatt zárva, így
beszűkültek a pillanatnyi lehetőségek.

Anyai ágon, anyai nagyapám családja a marosludasi  Ferenczi család,
amelynek felmenőit 1802-ig  felkutatta a család néhány tagja. Bár ők
elsősorban a névörökítő vonalra koncentráltak, napjainkig, oldalági
rokonsággal együtt mintegy 100 főről van több-kevesebb adat. Anyai
 nagyanyám Székelyföldről származott,  Opra család (Szentivánlaborfalva)
amelynek  mintegy 50 tagjáról sikerült valamilyen adatot összegyűjteni,
beleértve  mellékági rokonságot is. Az adatok részben anyakönyvi
forrásokból származnak.

Kezdeti fázisban van feleségem Imre Magdolna családfájának kutatása amely
során sikerült feltárni hogy 1839-ből származó  oklevél  bizonyítja  a
nyárádkarácsoni illetve folyfalvi  Imreh család származását. Bár
hivatkozást találtam az 1711. évi  lustrára még jelentős munkát kell
elvégezni az apai ág rokonsági kapcsolatainak feltárása érdekében. Anyai
ágon az udvarfalvi  Szász családhoz kapcsolódnak a rokoni szálak. Itt
valószínűsíthető szászcsávási  kapcsolat  valamint eddig Székely és Balogh
családokkal való oldalági kapcsolatokat lehet , kell tovább kutatni. Ezen
családok egyes tagjai "Székelyföld írásban és képekben" (Budapest 1941
,Kaláka könyvkiadó vállalat) c. forrásban is szerepelnek.

A család tulajdonában levő dokumentumok összegyűjtése, rendszerezése még
folyamatban van. Így például több 50 gyászjelentés, amely a Páll, Ferenczi,
Juhász családtagokra való emlékezést könnyíti meg illetve, távolabbi,
rokonok ismerősök adatait hordozza.

Az utóbbi időben jártamban keltemben fotózgatom a háborús emlékműveket is.
Egyelőre csak négy öt olyan van, ami úgy tűnt nem érhető el a MACSE
honlapon keresztül, de ezek száma gyarapodni fog.

Mivel ezt a levelet "rövid bemutatkozásnak" szántam egyelőre nem merülök el
a részletekben.

Bármilyen észrevételt, információt szívesen veszek fentiekkel kapcsolatban
illetve igény szerint részletesebb információkkal szolgálok.

Mindnyájatokat Tisztelettel üdvözöl

Páll  István