[Csaladtortenet 2] Betegség latinul 2

gyorgy weber wegyor at gmail.com
2013. Sze. 29., V, 14:00:11 CEST

Kedves Béla!
Anélkül hogy a megszólítás bármelyik jelzőjét magamra érteném, azt hiszem,
hogy ennél közelebb aligha jutsz a megfejtésben, mert a korabeli
anyakönyvvezetők nem diagnózisokat, hanem leginkább tüneteket írtak be
halálokként az anyakönyvbe. De azért szerintem ez elég értelmes megfejtés
(mármint az általad is vélelmezett l*ázas szövetelfajulás*) ahhoz, hogy mai
szakszóval már megfogható betegségeket gondoljunk mögé. Pl. egy bármilyen
közönséges insultusból (pl. tüskébe lépett, kakas csípte, stb.) eredő
bakteriális fertőzés végigmegy a vérmérgezés minden stádiumán (ugye
antibiotikum még nincs, a legeredményesebb terápia a ráolvasás...),
márpedig ennek - egy amúgy egészséges szívű-tüdejű ember - sokáig ellenáll,
s egyik jellemző stádiuma, hogy a perifériás keringés már lassul, a
végtagok, alulfekvő részek ödémásak, felpuhulnak, a bőr felfoszlik, s a
környezettől újabb felülfertőzést kap, a sebek szinte elfolyósodnak. A
fertőzéssel szemben pedig a szervezet biztosan végig lázzal védekezett
akkoriban is... Ma már ilyen durva stádiumba nemigen jut bakteriális
fertőzés, de akkoriban...
Ha érkeznek a profiktól megfejtések, örülnék, ha megosztanád az eredményt a
listával!
üdv:
gy.