[Csaladtortenet 2] Megdöbbentő eset szerencsés kimenetellel - no comment

Kurucsai Pál kurucsai at gmail.com
2014. Aug. 12., K, 22:28:04 CEST

Sziasztok!

Ez csak egy apró eset, melyre a média is felfigyelt. Többször lenne szükség
ilyen és nagyobb cikkekre, mivel hasonló esetek igen gyakran történnek.

Nálunk a községháza átépítésekor, kb 25 éve a teljes irattárat
(térképekkel, összeírásokkal, jegyzőkönyvekkel, stb) kivitték a falu
melletti szeméttelepre, és felgyújtották, hogy ne kerülhessenek
illetéktelenek kezébe a dokumentumok. Gyorsan hozzáteszem, hogy a megyei
levéltárban csak 1907-től vannak iratok a községről, noha a település az
1700-as évek elejétől folyamatosan létezik.

Kb. 10 éve történt, hogy meghalt a falu fényképésze, aki a 30-as évek óta
működött a faluban. A halálát követően teherautóval vitték ki a
szeméttelepre a megmaradt negatívokat, rosszul sikerült, vagy át nem vett
fényképeket.

Pár éve egy közeli településen takarították a plébániát. A kukába került az
egyházmegyei körlevelek teljes sorozata, kb 25 kötet. Mellettük találtam rá
számos 1800-as évekbeli dokumentumra (pl Haynau levele a magyar néphez;
himlőoltást népszerűsítő röpirat, melyet a pap is felolvasott, stb).

Hogy mi történt? Gyakorlatilag a község vezetése tudva és akarva
megsemmisítette a falu írott és képi emlékeinek nagy részét. A település
tanult elöljárói... 25 éve, majd 10 éve. Nem egy személy egy hibás döntése
okozta a pótolhatatlan veszteséget.

Üdv,
Pali