[Csaladtortenet 2] Gencsy család levéltára

Pócsi Zsolt pocsimail at gmail.com
2014. Dec. 2., K, 10:12:05 CET

Kedves Kutatótársak!

A Nyíradony Szakolykerti Gencsy kúriát felújították,  több alkalommal
tartottam mostanában benne előadást a Gencsy család, vagy Nyíradony
történetéről.

A facebook-ra albumba is felraktam képekkel ezt az írást:

"A nemes Gencsy család Nyíradonyban

A gencsy és érmihályfalvi Gencsy család a Szatmár vármegyei Gencsről ered.
1381-ben András kap királyi adománylevelet, 1428-ban Jánost
megerősítik birtokaiban.
A Rákócziak idején Sámuel kapitány.

A család ez idők alatt átszármazik Bihar, Szabolcs, Borsod, és Heves megyébe.

A Szabolcs megyei Balkányban másik Sámuel 1774-ben a mai kastély
alapjait lerakja.
Sámuel fia, Ferenc 44 év katonai szolgálatot teljesít. Európa több
harcterén is kitűnik, amiért például Lyon városától festményeket kap,
melyek még 100 évvel később is a család birtokában vannak.

A családtagok között több vármegyei elöljáró is volt az idők során,
például idősebb Gencsy Béla alispán.

Az ő gyermekei, Ferenc, Béla, és Ella veszik meg a gróf nagykárolyi
Károlyi családtól a ma Szakolykert néven ismert Károlyi birtokrészt az
1920-as években, a legenda szerint egy összegben, készpénzben fizették
ki a vételárat, amiért a Károlyi családtól aranykulcsot kaptak.
A Szakolykert Nyíradony nagy részével együtt közel 200 évig a Károlyi
uradalom része volt. a második katonai felmérés térképén is Károly
puszta néven van feltüntetve.

A Szakolykertet az 1920-as években előbb Szakolyhoz csatolják, mivel
ifjabb Gencsy Béla innen hoz cselédeket, majd csatolják
Nyírmihálydihoz, végül Nyíradonyhoz.
Gencsy Béla adományokkal segíti a római katolikus egyházat, megújítja
a templomot, ezért van a templom homlokzatán a család címere.

A kastélyhoz tartozott 33 cselédház, park, az utakat három kertész
naponta gereblyézte, kanadai nyárfaerdő, germersdorfi cseresznye , és
egyéb gyümölcsös, gazdasági épületek, valamint 99 agár kutyája volt
Gencsy Bélának, mivel a kiterjedt rokonságnak összesen ennyi birtoka
volt. Azért nem volt 100, mert száz felett bandériumot kellett volna
állítaniuk. Az itt termelt árukat vasúton szállították, a szakolykerti
bejáró mellett feltételes vasúti megállóhely, és rakodó is volt.

A háború után a cselédházakat az ott élők lebontják, a téglák az új
házak alapjaiba kerülnek.
Gencsy Béla maga alakítja át a kastélyt iskolává, így lesz a
Szakolykertben is tanyasi iskola Korondán György igazgatása alatt.

Gencsy Béla, és testvére, Ella egy ideig még a kastélyban lakik, de az
államosítás után menniük kell.
Tempfli Gyula katolikus plébános fogadja be őket, egy ideig a hívek
visznek nekik ebédet minden nap, egymás közt beosztva.
Itt is halnak meg mindketten.

A kastély a tanyasi iskolák megszűnésétől már csak lakóépület, itt
lakik családjával Jászai János tanító, festőművész is 1973-1983
között.
AZ épület 1983-tól raktár, az 1990-es évek elején diszkó működött benne.

A szakolykerti kastélyt 2013-ban felújítják.

A Nyíradonyban Gencsi néven emlegetett Kujbus családnak mindössze
annyi köze van a balkányi Gencsy családhoz, hogy Nagykecskésben is
volt egy kastélyuk, vaskapuval. A Kujbus család egyik őse ugyanolyan
vaskaput csináltatott itt Nyíradonyban magának, ezrét ragasztották rá
a családra a Gencsi nevet."

Valamint a múltkorában a debreceni kettes kutatóban az Osváth vagy a
Reszegi-féle hagyatékban 6 oldalnyi jegyzetet találtam a Gencsy
családról.
Megkeresem, és az érintetteknek küldöm.

Üdvözlettel
Zsolt!