[Csaladtortenet 2] a nemesi címek - polgári címerek?

Rihmer Aurél granasztoi at freemail.hu
2014. Dec. 8., H, 01:05:11 CET

Kedves Péter! Egy dologról beszélünk. A nemességhez valóban uralkodói adománylevél kell.(Csak megjegyzem, hogy ez a tényállás igazából csak a XIV. sz-tól igaz teljesen, mert addig igen mobil még a társadalom. Él a földfoglalási jog, és a leánynegyedes speciális nemesítése. Ez utóbbi jogot a XVII. sz-ban megerősítik, de azután bekeverik az aeglis jogkörbe. És akkor még nem szóltunk az egyházi nemesítési jogról, az egyház nemeseiről.) De a fentiektől teljesen függetlenül létezhettek magáncímerek, polgári címerek, stb., amik nem jelentettek önmagukban nemességet. Ajánlom figyelmedbe Bertényi Iván címertani munkáit. Nem véletlenül írtam a címeren található rangjelző korona létéről, illetve nem létéről. Ha megnézed Werbőczy-t, akkor láthatod, hogy címerhasználat lehet nemesi jogállás nélkül, és nemesség is lehet címerviselés nélkül. Ennek oka, hogy a címer nem kelléke a nemességnek, hanem csak dísze, ha azt belefoglalták a nemesi oklevélbe. A nemességnek épp így csak dísze, de nem kelléke az előnév. Épp ezért voltak polgárok, akik előnévvel éltek, de nem voltak nemesek. Később pedig a nemesi előnevet tényleges birtokhoz kötötték, ami minimum 300-500 holdnak kellett, hogy legyen az előnév felvételekor.  (Kivétel, ha azt valaki pl. csatahely után nyerte el. Ennek egyik válfaja a Horthy család Otrantó hercege rangja, hiszen Otrantót nem birtokolták, de ott csatát nyert Horthy Miklós. ) Egy előnevet több család is viselhet. Erre jó példa az én családom. Egy felvidéki birtok után viseltjük nemesi előnevünket. Ezt a birtokot a XIX. sz közepén eladtuk, és az új birtokos is felvette a birtok után az előnevet, így most mindkét család használja azt. Az új birtokunk után járó előnevet viszont nem vettük fel és nem is használta a család. Ennek oka, hogy nem kötelező az előnév és a birtok név elé történő beemelése előnévnek. Igen jó volna, ha a nemesi adományba beírták volna, hogy a nemességet ki és miért kapta. De sajnos ez XVII-XVIII. sz-tól kezdve egyre ritkább, és általában csak annyit írtak bele, hogy a koronának, királynak, hazának tett szolgálatért adományozták. Hogy konkrétan miért, azt igen gyakran kihagyták.  ÜdvAurél