[Csaladtortenet 2] a nemesi címek - polgári címerek?

Völgyi Pál nagybaczoni at citromail.hu
2014. Dec. 8., H, 14:14:34 CET

 Kedves Címerelemzők!

A dolog ennél is bonyolultabb. A címeradomány önmagában nem jelentett nemesítést, ezért polgárok is kaphattak címeradományt, nemesség nélkül. És fordítva, nemességet lehetett címer nélkül nyerni. Nemesi családok önként felvehettek címert, amely jogszerző gyakorlat folytán állandó családi címerré válhatott. A címerhasználat terén máskülönben elképesztő zűrzavar volt a gyakorlatban.
Nemesi jellegű előnévhasználat a polgároknál nemigen létezett. A városi polgárok általi előnévviselés, az illető polgár nemesi eredetén alapult. Ugyanis szép számmal voltak polgárok, főleg szabad királyi városokban, akik nemesi családokból származtak, de nemességükkel jogi értelemben nem éltek, viszont onnan rájuk szállt előnevüket megtartották.

Üdvözlettel:

Nagybaczoni Molnár Ferenc