[Csaladtortenet 2] Fw: (nincs tárgy)

Nagy-Vajda Domokos nagydomi at yahoo.com
2014. Dec. 12., P, 12:13:46 CET

Kedves Gyuri,
Ha jól értettem, a kérdés a XX. század első felére vonatkozott. Én sem vagyok jogász, de érdekel a téma: úgy tudom, hogy 1959-ig Magyarországon az 1894: XXXI törvény szabályozztaa a házassági jogot:
Idézem:
(...)6. § Cselekvőképtelen személy (127. §) nem köthet házasságot.7. § Fejletlen korú nem köthet házasságot.Férfi tizennyolczadik, nő tizenhatodik évének betöltésével éri el fejlett korát.Az igazságügyminister felmentést adhat.8. § Kiskorú nem köthet házasságot törvényes képviselőjének beleegyezése nélkül.Husz éven aluli kiskoru házasságához, ha törvényes képviselője nem a jogosult szülő, szükséges még ennek beleegyezése; szülő nem létében pedig a gyámhatóság jóváhagyása. Nem szükséges e jóváhagyás, ha a törvényes képviselő a kiskorúnak nagyatyja.Ha a törvényes képviselő vagy a szülő a beleegyezést nem adja meg, ezt a gyámhatóság beleegyezése pótolja.9. § Beleegyezésre jogosult szülő az atya, ha atya nincs vagy a gyermek törvénytelen, az anya.Ha a szülők ágytól és asztaltól el vannak választva, vagy házasságuk felbontatott, a gondviselése alatt álló gyermekre nézve az anya, és ha ezt nem létezőnek kell tekinteni, az atya jogosult a beleegyezésre.Testi vagy elmebeli fogyatkozás avagy távollét által tartósan gátolt, vagy az atyai hatalomtól avagy a gyámságtól megfosztott szülőt, kivéve ha a megfosztás vagyonkezelés okából történt, nem létezőnek kell tekinteni.Azt, hogy a szülő gátolva van, a gyámhatóság állapitja meg.Mig az örökbefogadás felbontva nincs, az örökbefogadott gyermekre nézve a vérszerinti szülő beleegyezésre nem jogosult.10. § A gyámhatóság a kiskoru meghallgatása nélkül nem határoz és kizárólag annak érdekét tartja szem előtt. (...)
Ennek értelmében (ha jól értem a fentieket), a XX. sz. első felében 16 év alatti lány csak az igazságügyi miniszter felmentésével köthetett házasságot.Kiskorúak (21 év alatti személyek) csak szülői és / vagy törv. képviselői beleegyezéssel köthettek házasságot.
Jó munkát:
Nagy-V. Domi

     2014. december 12., Péntek 12.54 napon dr Zana János <Janos.Zana at t-online.hu> írta:

 2014.12.12. 11:35 keltezéssel, Temesvári Jenő írta:
> Tehát a 14 éves korhatár meghúzásának gyakorlati, tapasztalati okai
> voltak elsősorban, mert úgy tartották, hogy eddig a korig a lányok
> szervezete még nem alkalmas az anyaságra. Persze más földrészek, más
> genetikai állományú népeinél nem ritka pl. a 12-13 éves anyaság
> Afrikában, Közép- és Latin Amerikában. ennyit tudok hozzátenni.

Olvastam az újságban, hogy a roma lányok társadalmi-szociális érzelmei
miatt igen hamar igyekeznek gyermeket a világra hozni. Ez náluk a
túlélés lehetőségét jelenti; van gyermekük, – tehát túléltek!

Üdv, János