[Csaladtortenet 2] Vonatbaleset Csehszlovákiában

Zsolt Varga podolin at gmail.com
2014. Jan. 18., Szo, 15:29:30 CET

Kedves Kutatótársak!

Egy halálos vasúti baleset (esetleg öngyilkosság) szálainak
felgöngyölítéséhez lenne szükségem segítségre. Dédnagyapámat, Dudás Mihályt
(Nyíregyháza) a családi emlékezet szerint vonat gázolta halálra. A
haláleset bekövetkeztekor már hosszú ideje nem volt kapcsolata a családdal,
ezért a megkérdezett rokonok egyike sem tudta megmondani, hogy nagyjából
mikor történt a baleset. Legvalószínűbbnek az 1950-es vagy 60-as évek
tűnnek. De nemcsak a baleset időpontja, hanem annak helyszíne is kérdéses:
egyesek szerint Magyarországon, mások szerint viszont Szlovákiában történt.

Ebből kiindulva felvettem a kapcsolatot a MÁV központi levéltárával, ahol
roppant szívélyesek voltak. Szerény díjazás ellenében átnézték az összes,
személyi sérüléssel járó balesetről 1945 és 1975 között felvett
jegyzőkönyvet, de dédnagyapám neve egyikben sem szerepelt. A baleset ezek
szerint Szlovákiában történt. Szlovák nyelvtudás hiányában viszont ezen a
ponton elakadtam. Még azt sem sikerült megtudnom, hogy létezik-e az ottani
államvasutaknak a MÁV levéltárához hasonló archívuma, és ha igen, mi az
elérhetősége, illetve hogy foglalkoznak-e ilyen természetű
megkereséssekkel. Kérdésem az, tud-e valamelyikőtök segíteni ötlettel,
tanáccsal, esetleg konkrét segítséggel.

Köszönettel

Varga Zsolt