[Csaladtortenet 2] Zsidó keresztnevek

Dr. Szego Ágnes orban_99 at yahoo.com
2014. Jún. 2., H, 22:24:30 CEST

Kedves Éva,
Miközben a tiszafüredi zsidóság demográfiájával foglalkoztam, én is szembetalálkoztam ezzel a jelenséggel. A 19. században sokáig a héber (jiddis) 'keresztneveket' használták, a kötelező anyakönyvezés hozta a kettős névadást. Sokáig egy-egy héber névhez ugyanazt a magyar keresztnevet társították - pl. Zvi (Hirsch=szarvas) ~ Hermann, Efraim ~ Ferenc, Záli ~ Rozália, Terézia, Lea ~ Lenke, Gittel ~ Kati/Klára. Aztán a 19. század végétől már kezd függetlenedni.
Nagyapám nővére 1848-ban született, Frisch Ágnesnek és Haninak hívták, 1935-ben halt meg, édesanyámék Hani néniként emlegették, az anyakönyvekben váltva használták a két nevet. Több isnerős szerint lehetett valami szefárd (spanyol zsidó) ős, és az Ágnes név az Inezből jöhetett.
Szegő Ágnes ( Zlate, Rivka)