[Csaladtortenet 2] Kiolvasási segítség kérése (XVIII. sz., német)

Erzsebet Balogh sajkod53 at gmail.com
2014. Jún. 3., K, 13:04:06 CEST

Kedves Kutatótársak !
Múlt héten már megírtam a kérdésemet, de túl nagyok voltak a képeim, ezért
nem jelent meg a listán. Most még egyszer nekifutok.

Nagyon köszönöm mindenkinek az eddigi segítséget, de megint elakadtam.
Néhány fényképem van, amin lehet hogy van további infó, de lehet, hogy
nincs, nem tudom kiolvasni, ebben kérek segítséget. Most egyetlen képet
rakok fel, sajnos nagyon rossz minőségű.

Háttérinfó:

Dominicus Grande, kéményseprő (egyik ősöm).
Eperjesen nősült 1780-ban, megtaláltam a rekordot a mormonoknál. Ott volt
beírva, hogy spacy caminarius, egy listatárs segített megerősíteni benne,
hogy ez bizony tényleg kéményseprő.

Születési rekordját nem találom, itt szeretnék továbblépni.
Abban az időben a kéményseprők 90%-a olasz volt, gyanús, hogy ő is onnan
jött. (Vagy Tessinből, Locarno környékéről).

A kéményseprők abban az időben a Budai Kéményseprő Céhbe tömörültek, ami
1748-ban alakult, országos céh volt.

Megkerestem a Budapesti Levéltárban a céh iratait, megtaláltam az ősömet az
1781-es jegyzőkönyvben, mikor felvették, valamint kétféle mesterkönyvben,
majd rengeteg helyen, mint befizetőt. (aranybánya volt...)

Nagyon sok felvett mesternél a jegyzőkönyvben kiolvasható, hogy honnan jött
az új belépő, vagy minimum az, hogy hol tanult, vagy ki ajánlotta. Az
inasok keresztlevelei kb. 1790-tól kezdve vannak meg, tehát az ősöm
idejében még nem gyűjtötték be ezeket.

Dominicus Grande-nál ez mintha mind hiányozna.
Megpróbáltam Photoshoppal növelni a kontrasztot, amennyire lehet, sajnos a
tinták egyrészt elvalványodtak, másrészt az ellenkező oldalról zavaróan
átlászódnak, nem egyszerű a helyzet.

1 db képet mellékelek
Ez egy részlet a jegyzőkönyvből. Másoknál az ilyan típusú bejegyzés
tartalmazza azt, hogy honnan jött, vagy kinél tanult az illető (azon kívül,
hogy mindig megadják, melyik a működési területe, ami ebben az esetben
Eperjes - ezt valaki alá is húzta a könyvben)
Itt csak a nevet, az Eperjes megnvezést, a Maister szót, talán az
aufgenommen szót tudom felismerni.

Elnézést, hogy ilyen hosszan írtam, csak már elég sok háttérinfó volt, ami
esetleg útba igazíthat a kibetűzésnél.

Ha valakinek a kibetűzés helyett volna esetleg valami segédlete a német
írott betűkről, azt is szívesen venném. A nyomtatott gótot tudom olvasni,
de az írott sokszor bizony kifog rajtam.

Köszönettel:

Balogh Erzsébet