[Csaladtortenet 2] Latin keresztnevek

Szabó Előd szaeltan at gmail.com
2014. Jún. 10., K, 10:20:23 CEST

Eleinte úgy írták, hogy a keresztelt neve tárgy-, az apa neve birtokos- vagy
részes esetben volt
(kb. [kereszteltem] MátyásT, X JánosNAK és feleégének....)
A Mathiam stb -am -em végű nevek tárgyesetben vannak.
Szerintem nincs olyan, hogy Máté, csak Mátyás létezett, a Máté a Mátyás
rövidült alakja, de keresztelésnél latinul írt Máté nem hiszem, hogy lenne,
csak Mátyás. Nem hiszem, hogy Máténak kellene átírni.
De lehet tévedek.
Ugyan úgy nem kell Barbarának venni a Borbálát.

Rövidítés létezett, de nincs jelentősége, a végződés már úgyis csak
bekavarna.
Elis. = Elisabeth, Erzsébet
Joan. = Joannes, János

Egyedül a Gergely - György (Gregorius - Georgius) hasonlóságára kell
figyelni, de ha tud valaki még buktatót, szivesen olvasnám.

Néha olyat is látok elkészült családfákban, hogy XY őse Stephanus Kováts....
Ettől is a hideg ráz. :)
Szerintem nem hamisítás "mást" írni, amit látunk, - az ésszerűség határán
belül persze.

Mert akkor az is hamisítás volt az is anno, hogy keresztelésnél bemondta az
apa, hogy a gyerek neve Mátyás, a pap meg beírta, hogy Matthias, vagy még
inkább tárgyesetben: Matthiam...

Tehát egy ésszerű "rekonstruálás" nem bűn, sőt emberközelibbé, életszerűbbé
teszi az anyakönyvet.

üdv: Szabó (Sartoris) Előd