[Csaladtortenet 2] Képek

Gelei Judit gelei.judit at gmail.com
2014. Nov. 25., K, 14:43:00 CET

Kedves Kutakodók!

Amit a képen látok nem túl sok: nem vagyok nagyon ismerős a zsidó
öltözködésben, de azt látom, hogy elég komolyan vették az öltözködési
szokásokat.

A férfin fejfedő van, a szakálla szép tiszta, ápolt és szép nagy: vagyis
régóta növeszti, szintúgy a bajusza és a pofaszakáll (talán Kossuth
öregkori képére is hajaz).

A kabátja talán hosszú kabát, mert nagyon széles a reverje. A sötét ingen
nem látszik, hogy volna gombolása, leginkább egy vastagabb gyapjú zubbonyra
hasonlít. Sajnos a szakáll a gallérját eltakarja. Valami miatt az az
érzésem, hogy nem vásárolt ing, hanem otthon varrták, talán házi szőttesből.

Az asszony ruhája is hasonló szabású, de talán vékonyabb, selymesebb anyag,
de ez is lehet házi varrónő munkája: kicsit az érződik, hogy nem passzol
teljesen rá és mintha régebb óta hordaná: lehet, hogy lefogyott, lehet,
hogy sosem volt igazán jól megvarrva.

A fejkötő a legérdekesebb: gondosan teljesen eltakarja a hajat , de van
stílusa, többféle díszítése (strassz, selyem szalagocskák, hajtások),
mégsem olyan, mint a vásárolt kalapok, amiket eddig láttam: erre is azt
mondom, helyi divat, vagy inkább előírás szerint készült. A fülbevaló bár
egyszerű, de lehet, hogy igazgyöngy és a házassága óta hordja.

Leginkább egy kisebb városban lakhattak, ahol jelentős, de nem túl tehetős
a zsidó lakosság, betartják a saját szokásaikat és a saját iparosaiknál
vásárolnak, de maguk is sokmindent elkészítenek.

A fénykép maga jóminőségű, valamilyen komoly okból készült, mégis nagyon
visszafogott a pár öltözéke, ez is azt támasztja alá, hogy nem tehetősek,
bár a férfi arckifejezése büszke, (míg az asszony inkább fáradt), talán egy
tisztelt tanító. Az ok lehet pl. az unoka (első fiú) bármincvója.

A férfi kora 60 körül, az asszony inkább 50, a nagyon szigorú kifejezése
azt sugallja, hogy sok gyereket nevelt fel: nagy családot
szolgál-igazgat-lát el.

Összességében én leginkább 1900 környékére tenném a kép készítésének idejét.

Üdv. Judit