[Csaladtortenet 2] Pászt család (Budapest, 20. sz.)

Gelei Judit gelei.judit at gmail.com
2014. Okt. 7., K, 14:13:42 CEST

Kedves Gyula! (és kedves Kutakodók!)

Teljesen érthető a magyarul írt leveled, de sajnos a kérésed nehéz.

Olyan könyv nincs, amelyik egész Budapest házasságát együtt kezeli, marad a
kerületi könyvek végignézése. Talán azt lehet megkérdezni, hol volt a VI.
kerület (lehet, hogy akkor még más száma volt) házassági anyakönyvezése, de
lehet, hogy akkor még volt másutt is lakásuk és ott volt az anyakönyvezés
(az Opera melletti cím a háború utáni helyzet 1945-46). Azt is jó lenne
tudni, mikortól lakott Budapesten Pászt Vilmos és mikor volt főszolgabíró
Budapesten (talán ezalatt találkozott Biankával). Az is kérdés, hogy abban
a korban, amikor a vallás fontos, miért nem volt egyházi esküvője két
ismert embernek. Lehet, hogy a szülőföldön történt a polgári esküvő
(Pancsova vagy Vinga), majd Budapesten már senki sem kérte számon. Ha ez
volt, akkor leginkább a Trianon előtti-alatti idő jöhet szóba. Azt is jó
lenne tudni, volt-e katona P.Vilmos, mert lehet, hogy emiatt házasodtak
össze és ez lehetett akárhol. Ha megsebesült, lehet, hogy az értesítendő
neve a felesége.
Ha végiglapozzuk a főszolgabírói időszak hírlapjait, lehet, hogy van
híradás, kép P.Vilmosról, amikor valahol a feleségével jelenik meg. (Persze
az sem kizárt, hogy valami botrányról tudósítanak, ahol a főszolgabíró és a
"színésznőcske" kalandja a téma.) Vajon a bánáti újságok mit írnak: pl. ott
vendégszerepelt a fővárosi énekesnő és akkor ott ismerkedtek meg.

Szóval van mit és hol keresni.

Talán a lista tagjai ehhez még hozzá tudnak tenni.

Itt van egy fénykép:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maleczky_Vilmos_%C3%A9s_Ellinger_Jozefa_gyermekei.jpg

egy adat M.Bianka (és Maleczky Oszkár) édesanyjáról: Josepha Ellinger –
Maleczky

[soprano - 1852 Budapest - 1920 Budapest], tehát lehet, hogy az ő lakásán
volt az esküvő
*.*

Üdv. Judit

--
Kutatott neveim: Gelei, Magdó, Máthé, Lehotszky, Linder, Harsányi (Debrecen
és környéke), Baumgartner

<http://www.hatvany-online.net/MyProgs/obituaries/gyj.aspx>