[Csaladtortenet 2] Fw: Fwd: I.világháborús emlékművek

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2014. Okt. 8., Sze, 09:41:31 CEST

Kedves Béla!
Az emlékművekkel összefoglalójával kapcsolatos felkérésed megtisztelő, de
sajnos nekem nincsenek meg a kellő művészettörténeti ismereteim ahhoz, hogy
ezt megírjam. Ráadásul egy ilyen összefoglalóhoz ismerni kéne az összes
emlékművet. S mindenek előtt nem én vagyok a projekt gazdája, nem szeretnék
belekontárkodni senki dolgába.
Mindazonáltal elgondolkodom a dolgon, mert a projekttel nagyon egyetértek:
még az útszéli gaznak is vannak gyökerei, mivé leszünk mi, ha az igazi
áldozatot és mártír sorsot vállaló gyökereinkre nem emlékezünk? Az
elhunytak nagy részének nem lehetett családja, őket - családfát kutató
leszármazott híján -, felejtsük el? Engem személyes motívum nem vezérel,
egyik nagyapám kora miatt még nem járt az I. vh.-ban, a másik pedig
visszajött belőle (a legelső sorozással elvitték az 52-es közös ezredbe, és
1818 nyárelőn jöhetett először - s mint nyár végére kiderült végleg - haza,
térdig vérbe gázolva harcolt az orosz és az olasz fronton is, vélhetőleg
(biztosan, csak sose mondta) megölt egy rakás olyan földműves kortársát,
mint amilyen ő maga is volt, hogy életben maradjon, ezekért mindenféle
nemes és nemtelen fémekből készült kitüntetéseket kapott olyanoktól, akiket
ő nem ismert, és amely kitüntetésekre későbbi életében ránézni sem tudott
(egy se maradt meg ezekből), de ha szóba kerültek ezek az idők, akkor csak
hallgatagon - talán az Istent keresve - messze nézett, s nem szólt semmit.
Mondjuk egyébként se sokat...), szóval egyikük sem szerepel Emlékművön.
 Vagyis- bár közvetlen családkutatói haszna nem sok van -, egyetértek a
projekttel, de ahhoz hogy eredményes lehessek, kell az egyesület segítsége:

- nem tudom hogyan lehet elérni a tárgyban történt levelezést az
archívumból, de kellenének az Évinek küldött válaszok. Különösen (ha jól
emlékszem) Balás István tollából a törvényi alap, de a többi is
- ha valakinek birtokában van érdemi információ, akkor az tegye közzé.
 - ha valakinek a birtokában van Romváry Ferenc: Pécs-Baranya (Memento
mori) c. kiadványa, akkor kérem, hogy a Bevezető néhány oldalát fotózza le
és küldje át nekem (ez esetben nem kell elmennem emiatt a könyvtárba)

de még így is: nem ígérek semmit, nehogy betartatlan maradjon...
üdv:
gy.