[Csaladtortenet 2] I.világháborús emlékművek

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2014. Sze. 7., V, 20:23:23 CEST

Kedves Lista!
Évi felvetése és az arra érkezett válaszok alapján azt gondolom, hogy az
összegyűlt információkat (létesítésük alapja, felkerült nevekkel
kapcsolatos ismeretek, értékük művészettörténeti szempontból, stb.) érdemes
lenne a honlapon összefoglalva az Emlékművek bevezető lapján megosztani a
közösséggel.
Ehhez az ismertetőhöz a remek törvényi háttér mellett segítséget nyújthat
Romváry Ferenc: Pécs-Baranya (Memento mori) c. kiadványa, mely összeszedi a
Baranya megyei emlékműveket 1999-es állapotukban, és a könyv Bevezetőjében
rövid összefoglalást ad ezen emlékművek létesítéséről, művészettörténeti
értékéről, stb. Ennek java konvertálható az ország emlékműveire is. Sajnos
nekem már nincs meg, de úgy tudom vannak olyanok a listán, akik birtokolják
a könyvet.
De ha szükséges, kiveszem ismét a könyvtárból.

Amíg az emlékműveket jártuk a megyében sorra, felmerült bennünk is a
kérdés, hogy vajon mi alapján kerülhettek fel a nevek. Nagyjából hasonló
anomáliákra gondoltunk mi is, mint amelyek az Évinek adott válaszban is
megjelentek, de két gondolatot még hozzátennék: az emlékművek
felállításának kényszere (lehetősége?) egy anyagilag is végtelenül kimerült
településhálózatra szakadt. Ez nyilván kihatott a kivitelezés minőségére
is. (Itt mosta jó néhány, művészi értékkel is bíró remekművet és készítőit
nagy tisztelettel bár, de kivételként kell említenünk.) Ezt a terhet
bizonyos sablonmegoldások könnyítették (lásd pl. a Budapestről
megrendelhető Miltiadesz bronz pajzsot, emlékmű helyett emléktábla, stb.)
És a neveket nem csak az I. vh után, de a (most minden politikai lényegük
nélkül értett) vörös és fehér terror utáni időkben állították fel. Ha ezen
vészterhes idők alatt egy-egy családdal kapcsolatban kialakult egy kis
településen valamilyen negatív érzés a kollektívában (volt ilyen bőven!!!),
akkor az évtized közepén akár pusztán bosszúból (szántszándékkal) is
lehagyhattak egyes neveket, mint méltatlanokat. Ezek közül aztán néhány név
a '90-es években elkezdett felújítások során már felkerülhettek az
emlékműre.
Hasonló emberi gyengeségek vezettek oda, hogy a határon kívüli magyarlakta
települések emlékműveit nagy eséllyel eltüntették. Baranyabánban pl. csak
szerb hősi halottak voltak az I. és a II. vh-ban is - ha hiszünk az
emlékművüknek. (Persze nem hiszünk.)

És igen, olyan kevés energiabefektetéssel lehetne ezt a projektet
komplettálni: ha csak egy picit ehhez hozzájárulna mindenki, hisz a
legtöbbünk azért "mozgásban van"! Bíztatok mindenkit, nem nagy áldozat és
remek élményeket lehet szerezni!
üdv:
gy.