[Csaladtortenet 2] I.világháborús emlékművek

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2014. Sze. 6., Szo, 12:09:29 CEST

Köszönöm szépen a válaszokat. Sok általam eddig nem ismert információhoz
jutottam hozzá.Ezeket talán röviden így foglalhatnám össze:

- az emlékművek felállítását jogszabály tette kötelezővé
- ezek többnyire közadakozásból készültek
- miután közhírré tették ( kidobolták ) hogy össze kell gyűjteni a háború
áldozatainak nevét, aki jelentkezett annak a hozzátartozóját (nevét )
felvésték     az emlékműre, aki különböző okokból nem akart, vagy nem
tudott jelentkezni azé lemaradt róla
- ennek következtében az emlékművekről több áldozat  neve hiányzik

Azt már saját kutatási tapasztalataim alapján teszem hozzá, hogy az
anyakönyvi bejegyzéseket nagy valószínűséggel kevesen nézték meg. Ebben
több társunk hozzászólása is megerősít.
Megnéztem több interneten is kereshető áldozati listát, ezekben egy-egy
nevet meglehet találni. Nem lenne egyszerűbb ha lehetővé tennék az
anyakönyvi adatok kutathatóságát, és feldolgozását? Költői kérdés, sajnos a
jelen jogszabályi előírások pont ezen időszak kutatását nehezítik meg.
Ki érti ezt?

De a hősök napján gyújthatunk gyertyát a névvel meg nem örökített
áldozatokért is!

Nekem is van e téren adósságom. Korábban már feltettem a listára, de nem
vezetett eredményre. Röviden írok róla. Mikor jó pár éve hazatértünk
erdélyi kirándulásunkról, s édesanyámnak beszámoltunk róla merre jártunk,
mit láttunk, elmondtuk, hogy voltunk Kolozsvárott is. Ekkor ő megrökönyödve
kérdezte,és nem néztétek meg a nagymamád testvérének nevét tartalmazó
emléktáblát? Ekkor tudtam meg,hogy a nagymamám egyetlen fiú testvére , akit
a nagymamám holtáig siratott, elesett az első világháborúban, és állítólag
a nevét emléktábla őrzi Kolozsváron. Sajnos nem sikerült megtudni hol lehet
ez az emléktábla. De nekem azóta is lelkiismeret-furdalásom van miatta.

Az a baj, hogy amíg  valaki aktív, családot nevel, tele van feladatokkal,
nem nagyon tud törődni a múlttal, mert a jelen és a jövő a
fontosabb.Mikorra meg ezen " terhektől " felszabadul, elmennek azok akiktől
több információt kaphatna. Az is lehet, hogy sok mindent hallott, de erre
akkor nem volt fogékony,nem maradt meg a "komputerében ". Most aztán
bújhatja az anyakönyveket, és más anyagokat!

Mégegyszer köszönöm mindenki válaszát.

Üdv.
A Éva