[Csaladtortenet 2] Első VH. veszteséglista

Temesvári Jenő jeno.temesvari at chello.hu
2015. Jan. 4., V, 13:29:47 CET

NEM! A huszár az magyar könnyűlovas csapattest több évszázados harci
hagyományokkal. Kizárólag Magyarországról sorozták őket. Az ulánus, vagy más
nevén dsidás lovasság császári alakulatok az osztrák örökös tartományokból
lettek újoncozva. Hosszú dárdával vagy kopjával voltak felfegyverezve a
pisztoly és kard mellett. Ilyen  fegyverzetű lovasság volt a cári
hadseregben is (többek közt Petőfit is ilyen fegyverrel ölték meg
Segesvárnál). Ezek képezték a könnyűlovasságot a cs. kir. közös hadseregben.
Felderítésre, rajtaütésekre, tüzérség védelmére alkalmazták őket. A
nehézlovasságot a vértesek és dragonyosok alkották, mellvértjük és acél
sisakjuk alapján kapták a nevüket. Ezek kardja is szélesebb, erősebb volt,
mint a huszár szablya. Gyors, meglepetésszerű támadásokra alkalmatlanok
voltak, de nyílt ütközetben a zárt alakzatú támadásuk elsöpört minden
ellenállást.
A huszárokat (kizárólag magyarokból álló) és az ulánus (dsidás), vértes és
dragonyos lovasezredeket a közös német szolgálati nyelv ellenére sem lehet,
s szabad összekeverni, még akkor sem, ha a magyar huszárezredek a Habsburg
birodalom majd minden garnizonjában állomásoztak. Üdv: Jenő