[Csaladtortenet 2] református pap törvénytelen gyerekei?!

Eszterhai Zsuzsa eszterhaizsuzsa at freemail.hu
2015. Jan. 5., H, 17:46:25 CET

A segítségeteket szeretném kérni, mert kutatásaim során a számomra megoldhatatlan  rejtéllyel találkoztam. Hátha tudtok magyarázatot erre az esetre.Nem tudom mi lehetett az a házassági akadály, mely alispáni feloldozással volt csak megszűntethető. Szaniszló Pál református lelkészként került erre a kis borsodi településre.,Apja is református pap volt egy közeli faluban. Lehet, hogy ismerték is a családot. Tehát  29 éves volt és nőtlen, amikor a faluba került. .(1862-ben és 1890-es évekig biztos, hogy ugyanitt szolgált.))Itt 1870-1881 között,  6 törvénytelen gyermeke született ugyanattól a 15 évvel fiatalabb nőtől. (itt se találtam házasság nyomát!) Ö földműves családból származott.Csak 1886-ban házasodtak össze!!! És ekkor az apa, az akkor még  élő (három)gyermeket elismerte, nevére vette, törvényesítette.Ez egy kis borsodi falu, ahol mindenki ismer mindenkit.A pap a falu első emberei közt volt.Abban az időben a törvénytelen gyereket nagyon megbélyegezték! Még ma is nagy port verne fel, ha a református papnak –aki amúgy nősülhetne- törvénytelen gyerekei születnének. Még ha egy, esetleg két gyerek „becsúszik”, a pap is ember-mondhatnánk. De hat!!! És utána feleségül is vette a gyermekei  anyát.Mi lehetett akkor az oka, hogy nem házasodtak össze korábban???????????Pláne: alispáni feloldozás volt szükséges a házassághoz?Mellékelek is a házasságkötésről egy képet. Bízom benne, hogy valaki tud nekem segíteni ennek a rejtélynek a feloldásában. Köszönettel: Zsuzsa (Eszterhai)