[Csaladtortenet 2] Mikrofilmek kutatási lehetősége napjainkban

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2015. Júl. 14., K, 11:53:50 CEST

Kedves György!

Köszönöm a kimerítő tájékoztatást. Gondolom a Lista olvasói is hasznos
információk birtokába jutottak.

Okosabb lettem, de boldogabb nem. Esetemben a megyei levéltár Esztergomban
székel, ahova eljutni körülményesebb, mint Bp-re. Nem beszélve az ottani
kutatási körülményekről. Az én városom levéltára viszont nincs bekapcsolva
a kutatási lehetőségbe.

Csak halkan kérdezem, nem lett volna célravezetőbb és hasznosabb, ha a
digitalizálásra fordított közpénzt közvetlenül az egyházak kapták volna ?
A Győri Egyházmegyei Levéltárban a féléves kutatás díja 5 ezer Ft,ez idő
alatt itthon kényelmesen és kimerítően kutathattam az engem érdeklő
települések anyakönyveit.

Annak a településnek a mikrofilmjeit, amelyre most szükségem lenne, eddig
már háromszor kértem le a városi levéltárba, de ahogy az adataim bővülnek
újabb adatokat kellene megkeresnem, elsősorban házassági és halálozási
adatokat. A keresztelési adatokat kitartó munkával csak kibogarászom a
mormonok adataiból, akármennyire is félre indexelték a neveket. Anya, apa
neve, keresztnév, kb. időpont legtöbbször eredményre vezetnek.
 Az én családom adatai már megvannak, most  falukönyv összeállításán
ügyködök, de az újabb és újabb akadályok miatt kezd elmenni tőle a kedvem.
Sajnos a kutatás nagyon munkaigényes, egy hónap alatt, amit a mikrofilmek
kutatására adnak, nem lehet mindent kigyűjteni.
Nem beszélve arról, hogy többször vissza kellene térni régebbi
bejegyzésekre, erről a problémáról Wéber György nemrégiben írt levelében is
szemléletes példát mutatott be.

Az egyház az anyakönyvek közvetlen kutatásától elzárkózik, amit megértek.
Nem ülhetek a plébános nyakán napokig, hetekig, amíg az adatokat kigyűjtöm,
amikor neki több település egyházi teendőit kell ellátnia.

Mindezt azért írtam le, hogy aki falukönyv összeállítására adná a fejét,
tudja, ha eddig még nem tudta, milyen nehézségekkel kell megbirkóznia,
ezért jól mérje fel a rendelkezésre álló idejét és a kapacitását.

Üdv.
A Éva