[Csaladtortenet 2] Települési anyakönyvi adatok feldolgozása

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2015. Jún. 10., Sze, 22:21:59 CEST

Kedves Évi!

A települési és/vagy vezetéknév-változatok kérdése régi - és úgy látszik
örök - problémája a kutatóknak.
(Bizonyos esetekben a keresztnév-változatok is, bár ennek megoldása
egyszerűbbnek tűnik, valahogy a kutatók jobban elfogadják a keresztnévvel
kapcsolatban az egységesítés gondolatát, mint a vezetéknevek, vagy a
településnevek esetében. Persze itt is van, aki ragaszkodik a Barbarához a
Borbála helyett ...)
A konkrét kérdésedre a válasz (az én válaszom, nem a tuti zsinórmérték...),
hogy nincs szabály, józan belátásod, értékkészleted, intelligenciád,
felkészültséged, elképzeléseid, lehetőségeid, stb. szabják meg az általad
választott megoldást. Nyilván meg akarod őrizni az egyes névváltozatokat,
ugyanakkor mégis csak egységesítened kell, hogy adatbázisban működjön a
dolog.
A megoldás, hogy lemondasz arról a lehetőségről, hogy Te mond meg, hogy is
hívtak egy illetőt. Ez nem könnyű, pedig sok előnnyel jár. A település
anyakönyvi adatait neked csak fel kell mutatnod, és bízd rá az olvasóra,
hogy ő melyik névváltozatot érzi magáénak.
Ehhez a legegyszerűbb, ha ú.n. gyökérnevet határozol meg. Ez a "gyökérnév"
szerepel a névsorodban, de az ehhez kapcsolható összes névváltozatot
forrásmegjelöléssel bemutatod ott ahol felbukkan. Így a káposzta is
megmarad (vagyis az eredeti dokumentum eredeti névalakjai, azaz forráshű
maradsz), de a kecske is jóllakik (vagyis kereshető adatbázist leszel képes
létrehozni.
Ilyen "gyökérnév"-képzést a legtöbb családfa-adatbázis képes generálni.
(Bár az igaz, hogy ezt be kell állítani, vagyis mélyebben kell ismerni a
programot.)

Településnevek esetében is kénytelen vagy (mindenki kénytelen)
értékválasztást tenni: a korabeli nevet használja, vagy a mait, ám a
legnagyobb káoszt az okozza, ha mindkettő variációit vegyesen. [pl. az én
nagyapán Baánban született, mely gyerekkorában Baranyabán lett, apám
ugyanabban a szobában születve már Popovácon, miközben négyszer is
változott az ország neve és államformája, amihez ez a település tartozott.]
Ebben az esetben az én véleményem, hogy a mai településnevet kel használni,
s egy indexben be lehet mutatni, hogy az adott települést milyen
változatokban hívták - esetleg mely országokhoz tartozott az idők során.

A keresztneveknél - szintén magánvélemény -  a mai magyar megfelelőt kell
használni, mert - az "egészséges" sznobérián kívül - aligha jelent
többletet a Margaretha a Margitnál, a Magdalena a Magdolnánál, a Barbara a
Borbálánál, az Ivan vagy a Johann a Jánosnál, stb. Senki sem hülye, akit
érdekel, mindenki tudhatja, hogy az egyes keresztneveknek mi a latin
(német, ruszin, román, szerb, szlovák, horvát, stb.) megfelelője. Itt az
egyetlen gondot azon keresztnevek jelenthetik, amelyeknek nincs mai magyar,
vagy mai megfelelője. Ezeket - én - a leggyakoribb előfordulásuk alakjában
mutatnám be.
Maga a téma annyira komoly és sokakat érdeklő, minden kutatót előbb-utóbb
választás elé állító, hogy a Macse vezetősége elfogadta az ezzel
kapcsolatos rövid ismertető megjelenítését a honlapunkon:
lásd itt:
http://www.macse.hu/society/csaladkonyv.php?cid=7
a bal oldalon a "Nevek uniformizálása" link alatt.
üdv:

Szívesen megismerném, mely települést dolgozod fel, hol található ez a
település, mettől meddig, milyen vallást, s nagyjából hol tartasz, mikorra
várod a befejezést, stb.
Gratulálok a munkádhoz, sok sikert, jó egészséget és sok-sok türelmet,
üdv:
gy.