[Csaladtortenet 2] Tiszaföldvár rk. akvek?

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2015. Május. 21., Cs, 17:54:56 CEST

Kedves János!

Németszék névváltozatai:

Szék, Német-Szék, Németh Szék
Kishertelenddel együtt 1931.II.11-én egyesült Magyarszékkel. Addig a
Hegyháti (melyet korábban Mecsekháti-nak neveztek) járás része volt.
Magyarszék 1950.máj.31.-ig szintén a Hegyháti járás része volt, majd
1952.márc.15.-ig a Komlói járáshoz került, ahonnan a járások 1983.dec.31.-i
,egszüntetéséig a Sásdi járás része lett. [A mai kormány pár éve
visszaállította ugye a járásokat, de egyrészt erre az én adatbázisom már
nem lett kibővítve, másrészt a neten könnyen elérhető mai adatról van szó.)
Magyarszék forrásmunkákban előforduló  névváltozatai:

Szegk,
Szek,
Szék,
Szék Hungari,
Szekes,
Magyar-Szék,
Magyar Szék,
Baranyaszék (1930-ban)

A r.k. egyházigazgatási adatai:
p = puszta
akv = anyakönyv
pl. = plébánia
F= fíliái
P.K.M. és MTSH = a forrásaim egy részére utalás, itt most nincs
jelentősége).

 1716-tól önálló pl. Akv.: 1742-től. F.: Kishertelend, Németszék,
Mecsekpölöske, 1757-ig Abaliget, Mecsekszakál, Husztót, Mecsekrákos, Orfű,
Tekeres, Kovácsszénája, Gorica. 1788-ig Mecsekjánosi, Szopok,
Komló-Belváros, 1800-ig Magyarhertelend, Egyházbér, Kisbodolya, 1864-ig
Barátúr, 1924-ig Mánfa, Sikonda-fürdő,Vágotp., Pécsbudafa, 1945-ig Liget.
(P.K.M. fíliaként hozza a Tolna megyei, Völgységi járásban lévő Szakadát
települést 1779-ig. MTSH 1834-re teszi az akv.-ezés helyi megindulásának
idejét, s szerinte ugyanekkortól filiák Kishertelend és Németszék
települések.)

Izraelita adatok:
1895-ben Mágocs fíliája Kishertelend és Németszék.  MTSH szerint 1851-től
Mágocs és Mohács fíliája egyszerre Magyarszék.

Evangélikus:
1895-ben Csikóstöttös fíliája Magyarszék, Németszék és Kishertelend is.

Görög-keleti és ref. gyülekezet 1945-ig nem volt. (És szerintem ma sincs.)

Magyarszékkel kapcs. bibliográfia mindössze egy szerepel az adatbázisomban:

Reuter Camillo: "Baranyai faluk nevéről"
   [Kökönyös-Komló, Borjád, Liptód, Majs, Felsőegerszeg, Magyaregregy,
Mágocs, Kisbeszterce, Köblény, Magyarhertelend, Magyarszék, Mecsekjánosi,
Dunaszekcső, Szőkéd, Szőke, Ibafa, Ipacsfa, Szebény]
   Művelődési Tájékoztató 1967. május 113-117. p.

Kedves Évi!

A levéltárakban közel sincs minden településre vonatkozó egyházigazgatási
kiadvány. Éppen emiatt csináltam meg annak idején magamnak Baranyát.
Egyházigazgatási összefoglaló a schematizmus lenne, melyek nagyrészt
valóban elérhetők ma már on-line is. Történeti schematizmust pedig talán
egy-két egyházmegye adott ki eddig.

Abban persze igazad van, hogy valahol ezek az adatok elérhetők - csak el
kell értük cammogni. Pont mint az anyakönyvi adatok ... és mégis bőszen
készítjük belőlük az ezerféle adatbázist. Az viszont fura, hogy
Magyarország 1. sz. családkutató egyesületének nincs adatbázisa, hogy hol
keressük azokat a bizonyos anyakönyveket....
Hogy értelme lenne egy ilyen adatbázisnak, azt a listán rendszeresen
visszatérő kérdések igazolják, nekem nem fontos, s jelenleg nem is érek rá
egy ilyen projektbe belevágni.

üdv:
gy.