[Csaladtortenet 2] Fwd: Három gyerek ugyanazzal a névvel

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2016. Ápr. 11., H, 15:20:37 CEST

Kedves László!

Az eddigi ötletekkel egyetértek, vagyis hasznos lehet a három család teljes
adatbázisát feltérképezni, valóban evidens a halottiban keresni először, és
nagy ötlet az adóösszeírás áttekintése is.
Ha mindezek még mindig nem döntenek egyértelműen, akkor sem biztos, hogy
végleg rejtély marad a valóság.

Ha ugyanis a három családban később (2-4 generációval később!) esetleg
előfordul oldalági rokonnal kötött házasság (ezt az ilyen  házassághoz
szükséges főpapi felmentésből tudhatod), akkor a vérrokonság alóli
felmentés alapját jelentő rokoni szálak kijelölése során - mintegy
mellékleletként - kiderülhet, hogy melyik Sági Erzsi kinek lett a felesége.
Ehhez azonban az említett 2-4 generáció minden házassági adatát fel kell
dolgozni, hisz ha leányágon születtek a feltételezett vérrokonok, akkor már
rég nem Ságinak hívják az illetőt. Praktikusan az ezt követő 60-80 év
összes olyan házassági adatát fel kell szálazni, amit vérrokonság alóli
felmentéssel kötöttek.

Remélem nem voltam túl bonyolult.

Viszont egy ilyen kutatást végig csinálni .....

Sajnos kevéssé kap figyelmet az évek óta hangoztatott tételem: (az említett
eset példája is igazolja, hogy) településben kell gondolkodni, nem
családkutatásban, vagyis az anyakönyvek egyszeri forgatásakor feljegyzett
minden adattal teljes településkönyvet kell létrehozni, s nem családkutatás
miatt ezerszer átlapozni oda-vissza egy-egy adatért az anyakönyveket.
Csakis a teljes anyakönyvi adathalmazra való totális rálátás [települési
családkönyv] képes (többek között) mind az anyakönyvi elírásokat, az
általad jelzett problémák feltárását, sőt, olykor az anyakönyvből
nyilvánvalóan hiányzó adatokat is feltárni. Nem mindig 100%-ig, de
valamennyit igen, s az így megszerzett bizonyosság adott család esetében
azért jóval több, mint az "Azt hiszem, ... Szerintem, ... Úgy vélem..."
típusú adat összekapcsolások. Bár kétségtelen utóbbi egyszerűbb.

Sok sikert!

üdv:
gy.