[Csaladtortenet 2] Családkönyv / falukönyv /

Szabó Előd szaeltan at gmail.com
2016. Ápr. 27., Sze, 21:30:37 CEST

Kedves Gyuri!

Nem vitatom a településkönyv előnyeit, de írtam, hogy amit én csinálok, az
nem ez a műfaj.
Mégcsak nem is kutatási stratégia.

Nem egy "rossz" településkönyvet csinálok, ez más műfaj.

Más települések itt egyadatos családtagjait majd megtalálja, aki keresi,
mint ahogy megtalálom én is a nekem szükséges "egyadatokat" a környéken,
vagy más megyékben.

Lehet, hogy tiszteletben tartod a véleményemet (én is a tiédet), de mivel
azt írod, az ilyesmi a munka megkönnyítése, úgy gondolom, nem érted, amit
írni akartam.
Ez a munka specializálása. Nem forrásmunkát, vagy adatbázist készítek, hanem
családok komplett leszármazását készítem el, azokhoz kutatok hozzá, próbálom
minél teljesebbé tenni (anyakönyv előtti és "utáni" időkre is) hogy mindenki
megtalálja benne felemenőit.
Az ilyen munkának nem lehet korlátja, hogy a település hol kezdődik,
vannak-e és melyek a filiái.

Az én "filiáim" bárhol lehetnek. Azokhoz az adatokhoz nyúlok, amik
szükségesek.
Ahol az adott család élt, ott kutatok.

üdv: Előd

Kedves Éva!

Szabó Előd véleményét egyáltalán nem osztom. Az egyadatos "családok" (akv-i
bejegyzések) jó része csak azon a településen "egyadatosak", ahol
megtalálta őket, A származási településükön éppenséggel hiányoznak a saját
családjukból: én éppen az egyadatos anyakönyvi bejegyzések feltárását
tartom a településkönyvek egyik fő erényének. Ezzel mutatkozik esély arra,
hogy mások megtalálják!

A nem más településről származó "egyadatok" pedig éppenséggel nem
egyadatosak, hisz anya szül mindenkit ... legfeljebb a megszületett
gyermeket nem lehet besorolni egyetlen családba sem: mert az akv
adatszegény, vagy mert a névgyakoriság miatt túl sok az alternatíva.

A családnak pedig része a halott gyermek is, így a csak kiskorban meghalt
gyermekekkel rendelkező családok is a családkutatás célszemélyei.

Nem alaptalanul éri kritika történészi-levéltárosi körökből  azon
anyakönyvi adatbázisokat, melyek valamilyen (bármilyen) szempont szerint
válogatják az anyakönyvből a feldolgozásra kerülő adatokat. Ezzel
éppenséggel a történeti érték, a hitel  vész el.
Ezzel nem azt mondom, hogy az ilyen termékeknek nincs létjogosultságuk,
csak el kell fogadni a szerzőknek is, hogy munkájuk könnyítésének ez a
kritika  lehet az ára.

De persze ez is csak egy vélemény, ezért aztán tartsuk tiszteletben (ill.
> én tiszteletben tartom) Szabó Előd kutatási stratégiáját.

Kérdésed (és a válaszok is egyben) ismét rámutatnak arra, hogy a
genealógiának ez a szegmense sem rendelkezik jól kijelölt útjelzőkkel:
nincsenek rögzített szabályok, nincs kritérium a jó vagy a rossz
családkönyvre (településkönyvre) vonatkozólag, mint ahogy a
családfakutatásnak sincsenek rögzített szabályai: ahány családfa
publikáció, annyi féle megoldás!!

Emiatt a "települési családkönyv" kategóriában is, a végtermékek ahányak,
annyifélék. Hogy értékes vagy értéktelen, szintén eldönthetetlen: ha benn
van az általad keresett adat, akkor neked értékes volt. Ha nincs, nem.

Azt tehát nem tudom megmondani, hogy mit kell tenned, vagy mi a helyes
megoldás. Azt viszont el tudom mondani, hogy én hogyan csináltam.

A kutatásom alapja egy település volt, ezért feldolgoztam a településen
létező összes felekezet anyakönyvét. (Nagy mázli, hogy Majsán csak r.k.
plébánia volt, de ha lett volna más felekezet, feldolgoztam volna azokat
is. )

Egy település, az ehhez tartozó plébánia annak minden fíliájával együtt!

[Mellesleg fordítva is megfogalmazható ez: a kiválasztott település
plébánia legyen, ne fília... de ez most mindegy]

Az "egy településen" egyházigazgatási értelemben vett fíliákat is értek,
ill. közigazgatási értelemben vett külterületeket: majorságok, puszták,
tanyák, szőlőhegy, stb: mindenki, aki a nevezett településhez tartozó
egyházak anyakönyveiben (majd a polgári anyakönyvekben) előfordul.

Mindenkit és minden adatot - néhány adatípust éppenséggel nem, de talán ez
most nem ennek az indoklására való levél. (példaként említem, hogy nem
dolgoztam fele egyenként a szentségkiszolgálók nevét, mert a plébánosok és
káplánok névsora működési idejükkel egyetemben egy külön listán elérhető,
vagy ugyanígy nem tartottam fontos, feldolgozandó adatnak az anyakönyvi
rekord sorszámát, mert néha pontatlanok, utólagos bejegyzések eltolják a
számsort, és a demográfiai statisztikák egyébként is felállnak a kutatás
végére, stb., stb.)

De a lényeg - nálam -, hogy a település minden anyakönyvét, és az anyakönyv
minden adatát feldolgoztam.

A településről messzebbre nyúló (más plébániák fennhatósága, más községek
polgári anyakönyvezése alá tartózó) személyek közül rengeteg energiával és
sok - sok kutatótársi segítséggel igyekeztem legalább a környező
települések Majsára vonatkozó adatait is egybegyűjteni, ezzel is segítve az
olvasót a szükséges további kutatási irányokról!
Így aztán a majsai adatbázis - tele egyadatos személyekkel, bármely okból
vándorló tört családokkal -, ezrével tartalmaz a kiskunhalasi,
kiskunfélegyházi, császártöltési, bajai, szegedi, dorozsmai, kecskeméti,
stb. , stb. anyakönyvi adatokat!

A messzebbre lévő településeknél erre már természetesen nem volt módom,
vagy csak lényegesen korlátozottabb mértékben (ez is egyre könnyebb a neten
elérhető adatbázisok miatt, és gyakran a kutatótársak segítségét kérve
sikerülhetett! Mint bizonyára emlékszel, Neked is volt módod kiegészíteni a
munkámat asszem tata-környéki adattal - ismételt köszönet érte!)

Végül mindezeket az adatokat kiegészítettem olyan helytörténeti
tanulmányokból ismert adatokkal, melyekhez sikerült hozzáférnem, és
személyekhez kapcsolható adatokat tartalmaz. (adóösszeírások, historia
domus, céhjegyzékek, végrendeletek, stb., stb., van belőlük bőven egy-egy
településsel kapcsolatban!)

Talán ennyiből már érzékelhető a koncepció: települési családkönyv (mert
mellesleg az együvé tartozó családokat természetesen igyekeztem
összerakni), vagyis - remélem - ízig-vérig az lett a munkám, amit a neve is
mutat: települési családkönyv. Minden anyakönyvi adat (megszületett ,
meghalt, házasodott, adózott, jótékonykodott, kölcsönt felvett,
pereskedett, stb. személy), ami a településhez, ill. az ott élő
felekezethez kapcsolható, bekerült a könyvembe.

Ez nem jó, vagy jobb koncepció, mint Elődé, vagy más kutatók más
koncepciója, egyszerűen más. Neked sincs más választásod, mint  energiáid,
lehetőségeid, igényed, értékrendet, stb. szerint kialakult koncepciód
szerint feltölteni az adatbázisodat.
Ez részben rossz hír, mert valódi segítséget (jó tanácsot) senki sem fog
tudni adni, részben viszont ez a jó hír: munkád végül egyedi lesz, és az
adatok konkrét volta mellett  megmutatja majd az általad választott
koncepciót, értékrendet, vagyis egy pici részt önmagadból!

Sok sikert hozzá, és vívódásaid, kitartásod adjon példát más kutatóknak is,
hogy belevágjanak saját választott településük feldolgozásába, mert saját
családfát kutatni viszonylag gyorsan elvégezhető, és mindig egy kicsit
önzés, míg egy település családkönyvét összerakni életre szóló
elköteleződés, és - a sok munka és a biztos anyagi áldozatok miatt -
 inkább önzetlenség.

üdv:
gy.