[Csaladtortenet 2] FW: válaszok

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2016. Jan. 7., Cs, 11:14:28 CET

Kedves István !

Én 1964-ben 2 hétig vendégül láttam egy Erdélyben élő levelezőtársnőmet.
Barátságunk középiskolás korunkban kezdődött. Osztályfőnökünk ugyanis
rendszeresen hozott az osztályba olyan leveleket, amelyeket olyan máshol
élő diáktársak írtak,akik magyar diákokkal szerettek volna levelezni /
arra, hogy ezek milyen úton kerültek hozzá nem emlékszem /. Nekem több
levelezőtársam is volt, tartós kapcsolat azonban csak ezzel a
gyergyószentmiklósi lánnyal maradt fenn.Nagy Erdély rajongó voltam minden
politikai felhang nélkül  /akkor ez még nem volt divat /.

Mikor önálló keresetem lett, bár még a szüleimnél éltem, meghívtam őt,
látogasson el Magyarországra. Személyesen nem ismertem sem őt,sem a
családját, rokoni kapcsolatban nem álltunk. Levelezésünk nagy részét ma is
őrzöm, így most visszatudtam olvasni barátnőm utazásának előzményeit.
Leveleiből kiderül, hogy aki útlevelet kapott az minden további nélkül ide
utazhatott, rokoni kapcsolat nélkül is. Az útlevél beszerzése több
utánajárást igényelt, s az érvényessége nem tartott korlátlan ideig.
Eredetileg 1963-ra tervezte az utazását, de mire az útlevele megérkezett
tél lett, s a hidegben már nem szeretett volna utazni. Ahhoz, hogy újabb
útlevelet kérjen, meg kellett várnia a korábbi útlevele érvényességének
lejártát, így csak 1964. május 1-én érkezett hozzánk.
Nem emlékszem rá, hogy hivatalos meghívó levelet kellett küldenem ahhoz,
hogy ideutazhasson.

Ő és családja, természetesen viszonozni szerette volna vendéglátásunkat, ez
azonban elmaradt, mivel én még abban az évben férjhez mentem, s a férjem
nem szerette az idegen, de még a rokoni családoknál töltött "ottalvós"
vendégeskedéseket sem / én pedig nagyon szerelmes voltam...../.
Aztán barátnőm is férjhez ment egy szász eredetű fiúhoz, s velük együtt
Németországba költözött.

Üdv.
A Éva