[Csaladtortenet 2] Családkönyv / falukönyv /

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2016. Jan. 28., Cs, 17:43:26 CET

Kedves Kutatótársak!

Próbálom egy levélben összefoglalni mondandómat.

Először is köszönöm a hozzászólásokat, véleményeket. Bízom benne nem volt
felesleges a téma felvetése.

Az,hogy én a témának a családkönyv / falukönyv / megnevezést adtam , az
volt az oka, hogy a MACSE honlapján is így, összevontan szerepelnek a
tudnivalók, amelyeket én gondosan átolvastam, igaz csak akkor, mikor már az
adataim nagy része összeállt .

Talán ebből is nyilvánvalónak látszik, hogy az én feldolgozásomnak eredeti
célja a falu családkönyvének összeállítása volt,azzal a nem titkolt céllal,
hogy az 1947-ben Németországba kitelepített több mint 100 család
leszármazottai, megismerhessék gyökereiket, már ha kíváncsiak rá / és hogy
kíváncsiak ezt több oldalról tapasztaltam /.

Feldolgozásom eredményeként az FTB program segítségével gyönyörűen, jól
áttekinthetően összeállt sok-sok kis családfa,többnyire 1746-tól 1947-ig
/ebben az évben volt a kitelepítés/, láthatóak a rokoni kapcsolatok is.
Öröm benne nézelődni, még akkor is ha az én felmenőim nem szerepelnek
köztük.

1947-től más lett a falu. A kitelepítettek helyére Felvidékről és Heves
megyéből érkeztek családok, akiknek gyermekei idővel összeházasodtak az itt
maradottak gyermekeivel. A múltról az itthon maradt családok  nem mertek
beszélni, a német nyelvet sem használja már néhány nagyon idős emberen
kívül senki.

De evés közben jön meg az étvágy. Felmerült bennem, hogy adataimból
kiindulva, egy falukönyvet is össze lehetne hozni. Tudom, hogy ehhez a
leszármazókkal nem rendelkező, gyermek és fiatalkorúan elhunytak adataival
is ki kellene egészítenem az adatbázisomat.

Felmértem ennek időigényét, s így tettem fel kérdésemet a listán. Még
mindig nem döntöttem. Egyenlőre nem akarom a viszonylag jól áttekinthető
családfákat nehezebben áttekinthetőbbé tenni a sok gyermekkorban elhunyt
adataival.

Arra is gondoltam, hogy a már MACSE adatbázisába feltett családfánkat
visszavonva, új néven teszem fel kibővített adataimat a MACSE adatbázisába.
Ettől azt tart vissza, hogy  az adatokat szélesebb körben szeretném
elérhetőbbé tenni, mint akiknek így elérhető.

Szakmai dolgokra áttérve....

Tisztában vagyok vele, hogy hogy az elhunyt gyermekek adatainak beviteléhez
két anyakönyvből kellene dolgoznom, van elképzelésem hogy tudnám ezt
viszonylag rövidebb idő alatt végigvinni.

Talán elkerülte az érdeklődök figyelmét az az előző levelemben leírt
mondat, hogy mindegyik házasulónak kikerestem az anyakönyvből a születési
és halálozási adatát is. Persze vannak hiányzó adatok, pl. ha valaki
máshová ment férjhez és ott halt meg,vagy ha valamelyik fél nem ebben a
faluban született. Ez utóbbi esetben nem biztos, hogy mindig pontos a
születés éve / mást mondtak be a házasságkötésnél, és mást a halálánál /.

A születési időpont a polgári anyakönyvezés időszakában már nem volt
kétséges, mivel az szerepel az anyakönyvben. Az egyházi anyakönyvezés
időszakában keresgélni kellett, de mint már írtam a mormon adatbázis
megkönnyítette a kutatást.

A halál időpontjának beírásához természetesen lapozgatni kellett az
anyakönyvet. Azt saját káromon tanultam, hogy bármilyen idősen / nem
szülőképes korban / kötötték is a házasságot, fel kell vinni az adatbázisba,
mert a csak így lehet rájönni kiről is van szó mikor azt írják az
anyakönyvbe xy férje, vagy felesége, mert a bediktált kor szinte sosem
biztos.

Azt már eldöntöttem, hogy bármilyen döntést is hozok, a már feldolgozott
1800 előtti falukönyv adataival nem kívánok foglalkozni, a családfákban
ugyanis a legtöbb adatom már megvan.

Végül szeretném elmondani, hogy az a tény, hogy korábban már két család
családfáját "kiizzadtam", és ehhez nagyon sok anyakönyvön kívüli
dokumentumot is átnéztem, nagyon megkönnyítette a munkámat. Sokat segített
hogy a Győr Egyházmegyei Levéltár / fizetős/ adatbázisában szereplő
szomszéd települések anyakönyveit itthon kényelmesen kutathattam .

Továbbá óriási előnyt jelentett, hogy ismertem a falu német eredetű neveit,
így a nehezen olvasható nevekkel könnyebben boldogultam.

Biztos, hogy az adatbázisom pár személy adatával bővülne ha minden
születést felvinnék, s kiderülne, hogy az illető nem is halt meg
gyermekként, hanem kitudja hol házasodott meg, ám egyenlőre úgy gondolom,
hogy a mormon adatbázis segítségével akit érdekel megkeresheti.

Aztán lehet, hogy mégis meggondolom magam......

Jó munkát mindenkinek, aki e témakörben érdekelt!

Üdv.
A Éva