[Csaladtortenet 2] ikerkutatás

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2016. Május. 12., Cs, 15:05:16 CEST

Kedves települési családkönyv-író Kutatótársak, és ilyen adatbázist nem
készítő érdeklődők!

Örök kérdés, mi haszna a sok energiával elkészített munkánknak? Egy
lehetséges új válaszhoz szeretném megosztani veletek az alábbiakat.

Ismerjétek meg az alábbi weboldalt! http://www.ikrek.com/

Itt kiderült, hogy a Semmelweis Egyetem ikerpár orvosa (Tárnoki testvérek)
ikerkutatásaihoz ikrek jelentkezését várja, akik ingyenes orvosi kontroll
alá kerülhetnek egy-egy projektjük keretében. Mára a testvérpár az egyik
legismertebb nemzetközi ikerkutató tevékenységgel büszkélkedhet, a
nemzetközi szakirodalomban rendszeresen publikálnak. S nem mellesleg
felállították és vezetik a magyar „ikerregisztert”

Ikertestvérem ugyan nincs, de a majsai települési családkönyv összeállítása
során rendelkezésemre állt az összes ikerpár születési (és a többség egyéb
genealógiai) adata.

Beküldtem nekik, hátha tudnak kezdeni valamit az adataimmal. Tudtak…

A Tárnoki fivérek átadták a csapat statisztikusának a majsai ikeradatokat.
Dr.Pári András pedig a PPKE BTK hallgatóival
statisztikai-demográfiai-szociológiai elemzést hajtanak/hajtottak végre. Az
eredmény egy angol nyelvű cikk lesz melyet – remélem – a Matrikula is
befogad majd.

Dr. Pári András az alábbi rövid összefoglalót adta kérésemre:

*„**Nagyon röviden, az ikerszületések gyakoriságát igyekeztünk föltárni, és
azt, hogy milyen arányban lehettek az egy- illetve kétpetéjűek. A
zigozitásból így mindent nem tudunk meg, de rendkívül érdekes, hogy az
egypetéjűek aránya jóval magasabb, mint a korabeli és általában az
ikerszülötti átlag. Ez mindenképpen újdonság és új eredmény, az Ön alapos
adatgyűjtésének köszönhetően! *

*Mindezek demográfiai vonatkozásaihoz végeztünk szakirodalmi kutatást és
mivel szociológiai vonatkozású elemzést az életkorból (születés, halálozás)
és a névadási szokásokból tudtunk készíteni, ezért még ez utóbbira tértünk
ki ezen a héten. Igyekeztünk nemzetközi kitekintést is adni, … a névadási
szokásokat még vizsgáljuk azzal, hogy a gyermekek nevei és annak
védőszentjének hónapjával kapcsolatban van-e valamilyen összefüggés. Ez
izgalmas és érdekes, mert e mögött korabeli társadalmi mechanizmusokat
lehet fölfedezni.”*

(Persze megadtam a majsai születések statisztikáját s.)

dr Pári András megkért, ha van még olyan kutatótársam, akit saját
kutatómunkájából szívesen látna ilyen típusú profi összegzést, akkor
jelentkezzenek nála: andraspari at gmail.com

Bár ilyen retrospektív elemzést nyilván csak valamely ismert populációhoz
hasonlítva lehet végezni (tehát egy adott település születési számai hogyan
viszonyulnak az ikrek előfordulásával, vagy egy nagyobb családfa adataiban
előforduló ikrek elemzése, stb.), Pári Úrnak nem voltak ilyen feltételei,
egyszerűen csak várja az ikrek adatait.

Ha tehát valamely kutatótársamnak rendelkezésére áll egy település, vagy
egy – egy nagyobb családfa adataiból az ott lévő ikrek adathalmaza, vagy
csak egyszerűen nem bánná, ha az ikrei bekerülnének egy „ikerregiszterbe”,
akkor jelentkezzen bátran.

Ma élő ikrek pedig – ha kedvük van –a Tárnoki fivérek (Ádám és Dávid)
valamelyikénél: tarnoki2 at gmail.com  vagy a tarnoki4 at gmail.com .

A most települési családkönyvet készítőknek pedig javaslom, hogy
adatgyűjtésük során indexálják az ikreket is külön, vagy olyan szoftvert
használjanak, ahonnan lekérdezhetők az ikrek adatai is. Sose lehet tudni….

Nyilván, ha az ikerregiszterben még több település teljes ikeradatai
összegyűlnének, akkor mélyebb (regionális vagy országos)  statisztikai
elemzéseket is lehetne végezni, ezt nem tudom, csak feltételezem, de az
bizonyos, hogy világszinten is páratlan adatbázis már most az övék! Én egy
olasz falu feltérképezéséről hallottam addig, ahol az ikrekre (ill. talán a
teljes lakosságra ) vonatkozó genetikai kutatásokat végeztek genealógiai
adatokból kiindulva.

Várom a visszajelzéseket is, hogy érdemes volt-e zavarni Benneteket ebben a
témában!

üdv:

gy.