[Csaladtortenet 2] Hősi emlékműre

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2016. Okt. 20., Cs, 20:32:06 CEST

Kedves János!

A téma korábban már felmerült a listán, a legnagyobb megdöbbenenésemre
sikerült is egy pár évvel ezelőtti idevágó levélváltás nyomára bukkannom,
ezt idemásolom. Az említett Romváry mű alapos munka, a benne tett
megállapítások javarészt országos szinten is megállják a helyüket, érdemes
beleolvasni azoknak, akit a téma érdekel!
üdv:
gy.

Kedves Lista!
Évi felvetése és az arra érkezett válaszok alapján azt gondolom, hogy az
összegyűlt információkat (létesítésük alapja, felkerült nevekkel
kapcsolatos ismeretek, értékük művészettörténeti szempontból, stb.) érdemes
lenne a honlapon összefoglalva az Emlékművek bevezető lapján megosztani a
közösséggel.
Ehhez az ismertetőhöz a remek törvényi háttér mellett segítséget nyújthat
Romváry Ferenc: Pécs-Baranya (Memento mori) c. kiadványa, mely összeszedi a
Baranya megyei emlékműveket 1999-es állapotukban, és a könyv Bevezetőjében
rövid összefoglalást ad ezen emlékművek létesítéséről, művészettörténeti
értékéről, stb. Ennek java konvertálható az ország emlékműveire is. Sajnos
nekem már nincs meg, de úgy tudom vannak olyanok a listán, akik birtokolják
a könyvet.
De ha szükséges, kiveszem ismét a könyvtárból.

Amíg az emlékműveket jártuk a megyében sorra, felmerült bennünk is a
kérdés, hogy vajon mi alapján kerülhettek fel a nevek. Nagyjából hasonló
anomáliákra gondoltunk mi is, mint amelyek az Évinek adott válaszban is
megjelentek, de két gondolatot még hozzátennék: az emlékművek
felállításának kényszere (lehetősége?) egy anyagilag is végtelenül kimerült
településhálózatra szakadt. Ez nyilván kihatott a kivitelezés minőségére
is. (Itt mosta jó néhány, művészi értékkel is bíró remekművet és készítőit
nagy tisztelettel bár, de kivételként kell említenünk.) Ezt a terhet
bizonyos sablonmegoldások könnyítették (lásd pl. a Budapestről
megrendelhető Miltiadesz bronz pajzsot, emlékmű helyett emléktábla, stb.)
És a neveket nem csak az I. vh után, de a (most minden politikai lényegük
nélkül értett) vörös és fehér terror utáni időkben állították fel. Ha ezen
vészterhes idők alatt egy-egy családdal kapcsolatban kialakult egy kis
településen valamilyen negatív érzés a kollektívában (volt ilyen bőven!!!),
akkor az évtized közepén akár pusztán bosszúból (szántszándékkal) is
lehagyhattak egyes neveket, mint méltatlanokat. Ezek közül aztán néhány név
a '90-es években elkezdett felújítások során már felkerülhettek az
emlékműre.
Hasonló emberi gyengeségek vezettek oda, hogy a határon kívüli magyarlakta
települések emlékműveit nagy eséllyel eltüntették. Baranyabánban pl. csak
szerb hősi halottak voltak az I. és a II. vh-ban is - ha hiszünk az
emlékművüknek. (Persze nem hiszünk.)

És igen, olyan kevés energiabefektetéssel lehetne ezt a projektet
komplettálni: ha csak egy picit ehhez hozzájárulna mindenki, hisz a
legtöbbünk azért "mozgásban van"! Bíztatok mindenkit, nem nagy áldozat és
remek élményeket lehet szerezni!
üdv:
gy.

2014. szeptember 6. 12:09 Éva Adorján írta, <adeva40 at gmail.com

>* Köszönöm szépen a válaszokat. Sok általam eddig nem ismert információhoz
*>* jutottam hozzá.Ezeket talán röviden így foglalhatnám össze:
*>>* - az emlékművek felállítását jogszabály tette kötelezővé
*>* - ezek többnyire közadakozásból készültek
*>* - miután közhírré tették ( kidobolták ) hogy össze kell gyűjteni a háború
*>* áldozatainak nevét, aki jelentkezett annak a hozzátartozóját (nevét )
*>* felvésték     az emlékműre, aki különböző okokból nem akart, vagy nem
*>* tudott jelentkezni azé lemaradt róla
*>* - ennek következtében az emlékművekről több áldozat  neve hiányzik
*>>* Azt már saját kutatási tapasztalataim alapján teszem hozzá, hogy az
*>* anyakönyvi bejegyzéseket nagy valószínűséggel kevesen nézték meg. Ebben
*>* több társunk hozzászólása is megerősít.
*>* Megnéztem több interneten is kereshető áldozati listát, ezekben egy-egy
*>* nevet meglehet találni. Nem lenne egyszerűbb ha lehetővé tennék az
*>* anyakönyvi adatok kutathatóságát, és feldolgozását? Költői kérdés, sajnos a
*>* jelen jogszabályi előírások pont ezen időszak kutatását nehezítik meg.
*>* Ki érti ezt?
*>>* De a hősök napján gyújthatunk gyertyát a névvel meg nem örökített
*>* áldozatokért is!
*>>* Nekem is van e téren adósságom. Korábban már feltettem a listára, de nem
*>* vezetett eredményre. Röviden írok róla. Mikor jó pár éve hazatértünk
*>* erdélyi kirándulásunkról, s édesanyámnak beszámoltunk róla merre jártunk,
*>* mit láttunk, elmondtuk, hogy voltunk Kolozsvárott is. Ekkor ő megrökönyödve
*>* kérdezte,és nem néztétek meg a nagymamád testvérének nevét tartalmazó
*>* emléktáblát? Ekkor tudtam meg,hogy a nagymamám egyetlen fiú testvére , akit
*>* a nagymamám holtáig siratott, elesett az első világháborúban, és állítólag
*>* a nevét emléktábla őrzi Kolozsváron. Sajnos nem sikerült megtudni hol lehet
*>* ez az emléktábla. De nekem azóta is lelkiismeret-furdalásom van miatta.
*>>* Az a baj, hogy amíg  valaki aktív, családot nevel, tele van feladatokkal,
*>* nem nagyon tud törődni a múlttal, mert a jelen és a jövő a
*>* fontosabb.Mikorra meg ezen " terhektől " felszabadul, elmennek azok akiktől
*>* több információt kaphatna. Az is lehet, hogy sok mindent hallott, de erre
*>* akkor nem volt fogékony,nem maradt meg a "komputerében ". Most aztán
*>* bújhatja az anyakönyveket, és más anyagokat!
*>>* Mégegyszer köszönöm mindenki válaszát.
*>>* Üdv.
*>* A Éva
*>