[Csaladtortenet 2] Falukönyv, családkönyv

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2016. Sze. 2., P, 19:25:45 CEST

Kedves Éva!
Miután én nem programmal dolgozom, talán könnyebben megtehetem, hogy
megadom a házasságkor és a halálkor becsült születési idejét is egy
kérdőjeles intervallumként.
Pl: *1812-17?
Ezek után pedig az olvasóra bízom, hogy maga döntse el, melyiknek hisz.

Én is közelebb érzem a valósághoz a házassági korbecslést, hasonló okokból,
mint amit András és Anikó már leírt.
Azt tapasztaltam, hogy a halotti korbecslés valóban nagyobbat "szór",
mégpedig általában a tévesztés mértéke jellemzően részben öregíti az
elhunytat, részben egyenesen arányos az elhunyt korával. Vagyis minél
öregebb, annál nagyobbat tévednek . De ez persze csak általános jelenség,
gyakran - sokkal gyakrabban, mint eredetileg feltételeztem! - nagyon is
pontosak a korbecslések.
A házassági korbecsléshez pedig még annyit hozzátennék - persze ez is
szintén csak általános megfigyelés, egyedi esetek ettől bőven eltérnek! -,
hogy valóban pontosabbak, máskor azonban - főleg fiatal lányok esetében -
tudatosnak tűnő - tendenciózus - öregítés folyt. A baranyai sváb falvakban
talán azért, hogy elfedjék a túl fiatal korát az arának. Az Alföldön -
Kiskunmajsán - azonban biztosan nem emiatt, de a jelenség itt is valós.

üdv:
gy.