[Csaladtortenet 2] régi sírkő kiolvasása

András Töreky toreky.andras at gmail.com
2017. Ápr. 26., Sze, 19:10:42 CEST

Az én módszerem a következő:
Első lépésként egy csiszolópapírral letakarítom a mohát, gombát és egyéb
szennyeződéseket - feltéve, ha szükséges! Ehhez segédeszközként egy
habszivacs lapot használok, amire ráerősítem a "smirglit". Ilyen habszivacs
simítót a barkácsboltokban és építőanyag kereskedésekben lehet is kapni. Ez
egy kőműves szerszám, a vakolásnál használjuk. Én magam is kőműves vagyok,
így jött az ötlet.

A másik módszer - ha így sem olvasható, mert például már kikoptak a betűk,
akkor jön a grafitceruza. Ezzel átrajzolom a betűket, akkor általában
előtűnnek a kiolvasatlannak tűnő részletek is. Persze ehhez megfelelő
fényviszonyok kellenek, lehetőleg súroló fény. Én a nap állásától függően
szoktam a sírkövek különböző oldalait délelőtti, vagy délutáni időpontban
fényképezni. Akinek lehetősége van mesterséges fényt használni, az a nap
járásától függetlenül is tud ilyen felvételt készíteni. Ennek főleg akkor
van jelentősége, ha távolabbi település temetőjébe kell menni.

Én egyébként a saját temetőnket már lassan húsz éve rendszeresen
fényképezem. Jó néhány szép régi sírkövet csak így lehet már tanulmányozni,
mivel időközben áldozatul estek a "modernizációnak".

Sok sikert!
Üdvözlettel: Töreky András